ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp. Ledsen för mycket text  (läst 1918 gånger)

2018-01-08, 22:21
läst 1918 gånger

Utloggad Rebecca Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 21:23
    • Visa profil
Jag har fastnat på några ord som jag inte kan tyda när jag följt två personer. Jag är ledsen över mycket text. Men skulle vara sååå tacksam över hjälp.

]Anders Andersson Modin (f.1868):
* Karlstads stadsförsamling AI:41 S.426. Anders Andersson Modin (f.1868) det står att han tog namnet Modin (vilket jag har förstått var ett vanligt soldatnamn,) men vad står det sen? Och det står även en kursiv text bredvid hans namn som jag inte riktigt kan tyda. Jag tror att det står Avsatt? Kan det vara svaret på nästa punkt?:
* Karlstad stadsförsamling AI:43 S.1556. Överst på sidan står det Husvillan. Vad menas med det? Jag har svårt att tro att det är någon gård eller liknande som heter så. Kan det vara alla som är utan bostad? Han var frånvarande vi något också, struntade han i mönstringen? Kan man hitta mer om sådant här i andra böcker?
* Östhammar AI:16 S.130. Anteckning på Anders Andersson Modin längst ner på sidan: "Skriften hus, eller va? Är det "bara" en hänvisning till att ägaren av fastigheten som Anders bor i finns på sidan 129?
* Karlstad stadsförsamling AIIa:10 S.1602. Anders Andersson Modin: Anteckning: Frånvarande vid...?
*Guldsmedshyttan EI:2 S.3. Nr.14. Anders Andersson och Elin Katarina Karlsson. Jag kan läsa: båda närvarande..... och där tar det stopp. Längre till höger kan jag läsa: Uppsala, kanske att de planerar giftemål i Uppsala?
* Knivsta AIIa:3 S.10. Vart bor Anders Andersson? Längst upp på sidan står det: Å .?.. ägor och ovanför första personen på den sidan. Stämmer det att det står Karlsro?

Gustaf Ekström (f.1833):
* Harg AI:17 S.40: Det står något antecknat om modern Greta Stina Åkerblad.
* Harg AI:19 S 140:Längst ner på sidan finns gossen Sven August Forsberg. Vad står det om hans inflyttning?
* Öregrund C:2 S 414: Skräddararbetaren Gustaf Ekström och Pigan Anna Greta Söderlund. Vad står det i Anteckningarna om dem?
* Östhammar FI:1 S 51. 6 juni dog Gustafs hustru; Anna Greta Söderlund, Men vad är dödsorsaken?
* Gustaf dog i Östhammar 17/1 1903. Den infon kan jag få ut av husförhörslängden och Sveriges Dödbok. Men Östhammars död och begravningsbok saknas för 1903. Kan man hitta info någon annanstans om dödsorsak och när han begravdes?

[/size][/font][/color][/left][font=&amp][/font]

2018-01-09, 08:29
Svar #1

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Hej Rebecka,
Väldigt mycket text :)


1. Anders Andersson Modin, gesäll. Namnet Modin -88. Stockholm 88 18/7


2. Det är Husvilla (utan bostad) Anders står som Bagaregesäll. Frånvarandde vi mönstring.


3. Östhammar, "Skrifven hos Lindqvist P 129 (sidan 129)


4. Karlstad AIIa:10 "Frånvarande vid mantalsskrivning 1909"


5. Guldsmedshyttan EI:2 är lysningsboken."Båda närvarande. Afvittringen torde böra pröfvas av vigselförrättaren". (Afvittring = arvskifte, Anders var ju änkling och barnen skulle ha sitt arv innan han fick gifta om sig).
Vigseln skedde i Uppsala 30 mars 1912 och attest kom från Uppsala till Guldsmedshyttan om att vigseln var genomförd.


6. Knivsta AIIa:3 sid 103 De bor på Karlsro "Å Gredelby Ägor"


Fortsättning om Ekström kommer i nytt inlägg


Mvh
Christina



Eagle

2018-01-09, 08:53
Svar #2

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Ang. Ekström


Harg AI:17  Modern "Befriad -54, sjukl. Hon är skattebefriad från 1854 pga sjukdom


Harg AI:9 gossen Forsberg kommer från Stockholm uppfostringsinrättning för värnlösa barn.


Öregrund C:2: Brudens moder, Enkan Anna Åkerlund, lemnat skrifteligt bifall, bevittnadt av Skomakaren A Rimnell och bonden A P Pehrsson i Ed. Hennes förmyndare Skattebonden E. Sundman i Norra Skedike, vid lysningens uttagande närvarande och bifaller.


Östhammar FI:1 Anna Greta dog av : Primärt Inälvskräfta, sekundärt (bidragande) Bukvattusot = vätskeansamling i buken.


Gustaf dog av Blodpropp och åldersbrand.
Källa: SCB döda Östhammar 1903.


Det är jättebra att du frågar Rebecka, men kanske i lite mindre portioner. Det finns en risk att så här många frågor kan verka avskräckande!.


Lycka till med din forskning och fortsätt att vara nyfiken :)


Mvh
Christina
Eagle

2018-01-09, 09:07
Svar #3

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Tillägg:


Östhammars dödbok 1895-1947 har just publicerats, där framgår att
Gustaf Ekström begravdes den 25 januari 1903. Eftersom det inte står något om annan begravningsort så är han begravd i Östhammar.

Eagle

2018-01-09, 20:39
Svar #4

Utloggad Rebecca Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 21:23
    • Visa profil
tack tack tack för att du tog dig tid och ork!!!! :):):)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna