ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp bouppteckning  (läst 897 gånger)

2018-01-12, 21:36
läst 897 gånger

Utloggad Julia Ohlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2019-11-27, 20:42
    • Visa profil
Hej! Det var länge sedan någon skrev något här men jag chansar ändå. Jag har hittat bouppteckningen efter min "förmoders" make Andreas Andersson och det vore så roligt att kunna läsa precis vad de hade i sitt hus när han dog 1830.

Arkiv Digital: https://app.arkivdigital.se/production/index.html?aid=v65861.b73.s139&page=main/index

Om någon som kan läsa har tid att skriva ner det åt mig skulle jag bli så glad. Jag skulle vilja veta om Anna Britta ärvde gården.

Det jag kunnat läsa är bland annat följande: fyra stenfat, tre tallrikar, en mansridsadel med betsel och lädergrimma, harv, plog, en järnskodd medsläde, en spade och en liten hacka, en bössa, två pistoler, fem kor, en kalv, får med lamm, sängkläder, en grön frack med byxor, åtta västar i olika mönster (gulrandig, blårutig, svartrandig, grönrandig), stövlar och hatt. 

Många tack på förhand!

2019-09-25, 20:23
Svar #1

Utloggad Julia Ohlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2019-11-27, 20:42
    • Visa profil
Hej igen! Jag har försökt läsa mer själv och satt ihop en fil med bilder från bouppteckningen samt min tolkning bredvid. Finns det någon som vill hjälpa mig att läsa? I så fall skickar jag gärna över filen.

2019-09-26, 13:47
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15284
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:28
    • Visa profil
En bit på väg:

Fastighet:
Den avlidne innehaft ¼ mantal Sör Naverstad, därav blott under äganderätt hälften eller 1/8 dels mantal,

den andra 1/8 del genom disposition är överlåten på den avlidnes moder för hennes livstid, upptages i värde till
Husgerådssaker:
I vattenså, 2 vattenbyttor, 4 st stenfat, 3 st tallrikar, 4 st porslinstallrikar, 2 linbråkor
Gårdsredskap och diverse:
1 mansridsadel med betsel och lädergrimma, 1 skinnsläde, 1 harv, 1 plog, 1 nytt plogjärn,

1 järnskodd vedsläde, 2 dyngkarmar, trävirket till en skjutskärra, 1 arbetssele, 2 järnlänkar, 1 spade, 1 liten hacka
Mansgångkläder:
1 grå kapprock, 1 svartgrå sourtant, 1 grön frack med byxor, 1 grå tröja och byxor, 1 par grå byxor,

1par svarta dito, 1 vit väst, 1 gulrandig dito, 1 blårandig dito, 1 svartrandig, 1 dito, 1 grönrandig,
1 grå rock, 1 gammal tröja och byxor, 1 par blå ullstrumpor, 1 par dito gamla, 1 par vita, 1 skjorta av lärft,
1 blångarns dito, 1 dito, 1 par stövlar, 1 hatt, 2ne nattkappor, 1 par linvantar, 1 bössa, 1 pistol, 1 dito mindre
Kreatur:
1 ko Grönros, 1 dito Rösiga, 1 dito Swen(k)a, 1 röd kviga, 1 dito mindre, 1 kalv, 3 st vädurar, 1 får utan lamm,

1 dito med lamm, 1 röd häst, 1 dito brun, 1 galt.
Sängkläder:
1 täcke 1 par lakan och 2ne putor, 1 lakan 1 gammalt täcke och 1 stråputa, den växande grödan, 11 tolfter timmer.

Make/maka hade ingen arvsrätt.

2019-09-30, 21:26
Svar #3

Utloggad Julia Ohlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2019-11-27, 20:42
    • Visa profil
Tack Eva! Nu har jag det mesta. Det var snällt att du tog dig tid att läsa detta!

Det som fortfarande är svårt är det allra sista på tredje bladet. Det jag kunnat läsa är följande:

att sålunda vara uppgifvit ? ingen
? undandöljt Betygar under Salig
förpliktelse,
Anna Britta Johannesdotter
Enka
Sålunda ? ? ? Betygar
?
fattigprocenten ? ? ?
?
?
?

Om du eller någon annan har lust att hjälpa till igen tas det tacksamt emot. Jag är född på 1980-talet och inte van vid denna handstil ännu :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna