ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Koppling Mollerus-Lang  (läst 1285 gånger)

2018-01-14, 17:14
läst 1285 gånger

Utloggad Anna af Klinteberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 14:48
    • Visa profil
Hej! 


2015 skrev jag nedan citerade inlägg hos släkten Lang. Då jag inte har fått något svar där, försöker jag nu här då även 2 personer med namnet Mollerus/Möller är inbegripna.
[/size]Jag har länge sökt efter rötter/släktskap av biskopen i Linköping, Jakob Lang (f. 1648, d. 1716). Det är känt att hans far med samma namn var handelsman, rådman och tullnär (i Umeå?), och farfadern lär ha härstammat från Ungern. Om hans mamma hittade jag bara namnet: Kerstin Henriksdotter.  [/size] Det finns två saker jag undrar över: 1, Jakob Lang sägs ha studerat i Åbo, Oxford och Uppsala, här t.o.m. vid två tillfällen. Vet någon hur jag kan hitta mer om honom, framför allt hans anor?  2, Hans dotter: Christina Margareta Lang, adlad Lagercreutz (f. 1685, d. 1759) var gift med lundaprofessorn från Dorpat: Arvid Mollerus (Möller, f. 1674, d.1758). Lars Sjöqvist här på forumet har efterlyst 09 april 2000 en möjlig syster till honom Judit Lang som var dessutom gift med en annan Mollerus: Johan Mollerus) Finns det en koppling mellan dessa två makar Lang - Mollerus, eller är det en ren tillfällighet?  hälsningar Anna

2018-01-14, 19:42
Svar #1

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Tja, när det gäller din andra fråga så handlar det nog om två helt olika klaner med samma namn.

Om Johan Mollerus i Uleåborg (på finska):  https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=3765

En förmodad farfar Didrik Mollerus...? https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=159

I så fall är farfarsfadern Petter Didriksson (död 1649) som var kyrkoherde i Långasjö sn i Småland.


När det gäller Arvid Mollerus far Christian Mollerus, så sägs den senare vara hemmahörande från Padasjoki sn. Jag har inte sett Christians patronymikon framgå någonstans. Om du har tid och ork så får du hemskt gärna gå genom avskrifterna ur mantalslängder för Padasjoki socken:

Åren 1634-1653: http://digi.narc.fi/digi/hak_view.ka?hakid=1729

Åren 1654-1673: http://digi.narc.fi/digi/hak_view.ka?hakid=1739

Hojta till om du upptäcker något intressant, så kan vi ta en närmare titt i själva mantalslängderna. Lycka till! (^_^)b

2018-01-14, 22:30
Svar #2

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Äh, mantalslängderna behövs inte längre. Jag fann nyligen svaret, tack vare Google och självaste Arvid Mollerus!  :o

I tredje verket av ”Regiae Academiae Lundensis Historia” från september 1742 inledde lundaprofessorn nämligen med en kort redogörelse om sin bakgrund på sida 159-160:

”Natus sum in paterno conductitio prædio Vorhoff ad Dorpatum in Livonia anno 1674. d. 19 Febr. & triduo post Sacris Christianis initiatus a Doctore Georgio Preussio, Generali Livoniæ Superintendente. Patrem habui Christiernum Moller, Prædii Regii Laivakullahoff, subiacentiumque villarum rusticarum possessorem, nec non, sub bello Livonico, rerum belli usui comparandarum Commissarium, Avum vero Matthiam Mollerum, Pastorem in Padasjoki & Kumois, & Proavum, Laurentium Mollerum, Pastorem in Tamela, genus ducentem a Matthia quodam, qui olim sub Stenone Sture in Finlandia contra Russos militavit. Mater fuit Maria, Rationarii quondam Tavasthusanæ Præfecturæ, Hans Larsson Jernelii filia, & Centurionis equitium L. Brase neptis. (...)”

https://books.google.se/books?id=tmFQAAAAcAAJ&pg=PA159&lpg=PA159

Enligt HisKis förteckning över kyrkoherdar i Padasjoki sn förestod en Matthias Laurentii (utan släktnamn) denna församling åren 1642-1650. Vi kan härmed konstatera att Mattias Laurentii blev far till Bertil Mollerus (död 1678, kyrkoherde i Mäntyharju sn), Johan Möller (ca 1622-1695, konstapel i Viborg lfs) samt Christian Möller/Mollerus i Livland. En motsvarande förteckning över Tammela sn har farfadern Laurentius Matthiæ (även här utan släktnamn) som komminister åren 1593-1603. Möjligen var denne Laurentius en son till företrädaren Matthias Johannis Mulli, komminister i samma församling (Tammela) omkring 1560 och som kyrkoherde åren 1557-1575.

Genom Arvid Mollerus egen berättelse får vi även kännedom att hans mor Maria Jernel hade till morbror Lars Brase som var rustmästare (vid Karelska dragonregementet). Lars tillhörde adliga ätten nr 998 Brase. Men på grund av kronologiska skäl tror jag att den officiella ättavlan innehåller felaktigheter, och att Lars påstådda dotter Vendela var snarare en syster till honom - om man tolkar Arvids text så. Vendela Brase var enligt ättavlan gift med bokhållare Johan Jernelius (namnet bör här stå Hans Larsson Jernelius), och de vore sålunda föräldrar till Maria Jernel.

Hela 275 år senare bockar och tackar vi släktforskare så himla mycket för din värdefulla hjälp, professor Mollerus!!  ;D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna