ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Har fastnat helt, behöver hjälp att finna Daniel Tillman.  (läst 1382 gånger)

2018-01-15, 02:07
läst 1382 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Hej alla, jag hoppas på att kanske har någon stött på Daniel Tillman i rullorna?

Lite kort bakgrund av vad jag hittat:

Daniel Tillman f. ca 1741 enligt alla HF från 1771 till hans död. Han dör 10 Juli 1819 • Holmsjö, Fridlevstad, 78 år gammal.

Gift 1: Malin Larsdotter ca 1742 (vet ej var) d. 3 April 1800 • Holmsjö, Fridlevstad...Jag vet inte när eller var vigseln skedde.

Gift 2: Kerstin Månsdotter f. ca 1779 d. ? (vet ej var ännu, har inte kommit dit ännu)
vigsel: 20 Sep 1801 • Fridlevstad, Blekinge

Jag hittar honom och hans första fru Malin första gången i: HF Fridlevstad 1786 (B: 286, Sid: 29)
men i HF innan: HF Fridlevstad 1771 (B: 205, Sid: 28) finns namnet Tillman i vänstra marginalen med ett stort N framför...Vad kan detta betyda?

Vad jag hoppas på är i första hand att finna hans första fru och deras vigsel. Jag har letat Malins och Daniels födda (1740-1745) I följande fs:

Fridlevstad
Rödeby
Augerum
Nättraby och
Tving.

Både Malin och Daniel är förhållande ovanliga namn i området, (2 Daniel, 3 Malin). Av dessa kan en Daniel, född i Tving den 1 Aug. 1741 vara av intresse. Här skulle jag behöva hjälp att tyda födelsebyn, kanske kan jag följa denna Daniel och se om de "möts på mitten"?
Tving - Födda - 1738 - 1768, Bild 42, Sida 59.
Skickar med en bild av detta.

Lite kuriosa...Jag hittar Daniel också i Båtmannaregistret som far till Maria, som gifter sig med Båtmannen Karl Petersson ÅRA.

Vad kan jag ha missat? All hjälp att lösa frustrationen tas tacksamt emot  :D

2018-01-15, 05:37
Svar #1

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil

Den person som föds 1 aug 1741 i Jämsunda, Tving heter Truls ej Daniel. Jag skulle söka efter Daniel på Smålandssidan där namnet är vanligt. Namnet Tillman bärs vidare av släkten vilket är ovanligt i Fridlevstadstrakten. Malin är inget ovanligt namn.
Med vänlig hälsning Arne

2018-01-15, 09:21
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Du ser hur galet man kan läsa ibland  :o

Tack för tipset, Småland nästa  :D

2018-01-20, 19:59
Svar #3

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Hej, Tina!


I hfl 1771 är Daniel Tillman och Malin Larsdotter skrivna i Juvansmåla, Fridlevstad. De är strukna i längden och har inflyttat utan sedel ("ingen sedel").
Det jag tror du tolkar som "N" är "Vol:" - Daniel Tillman var volontär och sannolikt tjänstgjorde han i Karlskrona.
Med lite tur kanske du kan hitta honom i Flottans rullor.
I hfl 1786 är de skrivna i Holmsjö, Fridlevstad och Daniel hade då tagit avsked från sin tjänst.


Malin Larsdotter var f. (dp. 1/4 1733) i Björnabygden, Vissefjärda.
Dotter till Lars Svensson (ca 1691-1743) där.


Eftersom Malin Larsdotter dog barnlös finns flera släktingar till henne uppräknade i hennes bouppteckning (Medelstad häradsrätt).
Så var t.ex. Malins bror Håkan Larsson (1739-1816) torpare i Totasjö, Tving.

2018-01-21, 09:25
Svar #4

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Tusentals Jättemycket Tack Jörgen  :D

Dessa militärer och slarviga HF driver mig till vansinne mellan varven  :o

Till månadsskiftet ska jag skaffa ett till abonnemang, vilket av ex. Arkiv Digital/Svar ger mest uppgifter typ militärrulor (inkl. båtmän), bouppteckningar och liknande?

Jag kan bara säga att utan detta eminenta forum skulle jag, och säkert många med mig ha fastnat för länge sedan och missat en hel massa, *bugar & bockar* till alla er eldsjälar som hjälper till  :D  //Tina


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna