ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Smeder I Fellingsbro  (läst 1158 gånger)

2018-01-24, 18:42
läst 1158 gånger

Utloggad Lars H Wall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-01-24, 18:42
    • Visa profil
Hej, Jag söker information om Släkten Möller i Fellingsbro, Jag har sett referenser till en hemsida gjord av en kvinna vid namn Anita Norberg som, tydligen utrett släkten. Jag har sökt utan framgång, Efter denna hemsida, har någon kunskap om denna forskning, eller känner till den nämnda hemsidan, skulle vara mycket tacksam för all info om denna forskning.

Personen som jag söker först och främst, är en man vid namnet
Johan Olofsson född 1638 eventuellt i Fellingsbro.
Johan gifter sig 1669 med en Anna Erichsdotter.
Han finns i Rockhammar från 1675 som smed.

Denna Johans sonson Johan kallar sig Möller. När man söker efter Johan Olofssons barn, i födelse böckerna finner man dem först 1675 16 jan. Vilket verkar konstig då han gifte sig som sagt 1669.
När Johan Olofssons son Johan(många Johan att hålla reda på) får sin son Olof 1708-10-25, är en av vittnena en Johan Molner i öfre hammaren.
Det finns en Johan Olofsson som får ett antal barn mellan 70 och 74, kan man tänka sig att denna Johan Olofsson i öfre hammaren och min Johan Olofsson i Rockhammar kan vara samma person?  Var ligger den Öfre hammaren i förhållande till Rockhammar?
Jag kan dock inte finna någon Johan Olofsson i öfre hammarens hfl.
Så om någon känner till denne Johan Olofsson skulle jag vara tacksam, att få veta lite mer om honom och hans familj.

Så namnet Möller- Molner eller Mölner. Någon som känner till dess ursprung. Finns två eller tre Molner i hfl A1:1 i Finnåker . Jacob, Johan och Hans, någon som känner till dessa personer och deras vidare öden.

Ledsen för detta långa inlägg men jag söker också en Olof Bengtssons vid Storbo Hammar ursprung. Även Klensmed Anders Jansson och hans hustru Catharina Noacsdr.

Olof Bengtsson är gm med en Margareta Isacsdotter de har en son som heter Isac som i sin tur for en son vid namn Anders f. 29 feb 1742 vid Storbo Hammar. Denne Anders använder namnet Möller

Klen smed Anders Jansson ska enl dödboken 1745 var 66 år alltså född 1679, har inte lyckats finna honom, känner någon till honom, hans fru Catharina Noacsdotter som ska vara född 1689, fadern till Catharina heter troligen Noac Ersson.
Noac verkar finnas till och från i Fellingsbro. Tack för all information som kan fås om dessa personer, och om Anita Norbergs eventuella hemsida

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna