ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förkortningar  (läst 867 gånger)

2018-01-28, 10:32
läst 867 gånger

Utloggad Arne Löfgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-09-23, 22:36
    • Visa profil
I fattigkassans redovisning över influtna medel är det några förkortningar som jag är osäker på. Folk kunde skänka säväl korn som pengar. I bifogad bild är det två huvudkolumner för dessa. Under korn finns tre underkolumner, den första tolkar jag som Tr=tunnor. Den andra ser ut som ett f - kan det vara fjärding? Den tredje ser ut som ett k - kan det vara kappe?

I pengakolumnen står det Silvermynt överst men vad betyder förkortningarna under?

Från fattigkassan i Offerdal 1749-1785 LIII:1 sid 11.

2018-02-03, 11:05
Svar #1

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Hej Arne

Rymdmåtten har jag ingen koll på, men symbolerna i pengakolumnerna är daler, öre och penningar. Det gick 32 öre på varje daler och 24 penningar på varje öre, dvs 768 penningar på varje daler silvermynt. Kopparmynten hade samma indelning men var mindre värda än motsvarande enhet silvermynt.


2018-02-04, 21:12
Svar #2

Utloggad Arne Löfgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-09-23, 22:36
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna