ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindberg, Ida Elisabet från Oviken, Jämtland till USA 1906  (läst 930 gånger)

2018-01-29, 15:23
läst 930 gånger

Utloggad Hans Lagergren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2018-02-17, 16:36
    • Visa profil
Hej alla!

Jag är nybörjare på det här med släktforskning och försöker hitta de delar av släkten som emigrerat. Min morfars syster, Ida Elisabet Lindberg, f. 1885 i Oviken, Jämtland, emigrerade 1906 till USA. Jag hittade henne som ankommen till Ellis Island 1906-09-29 (fast med Oriken som ursprung) med båten Celtic och hon hade angivit Norway, Michigan som slutlig destination. Hon hade också angett en kontakt, Maria Blomgren, (som jag lyckats lista ut att hon var född 1865 i Hallen, Jämtland), som jag hittade som resenär på samma båt men verkar ha emigrerat tidigare. Maria hittade jag begravningsuppgifter på i "Find A Grave" och hon avled 1936 i Norway, Michigan, så hon verkar ha nått fram.

Här upphör spåren efter Ida Lindberg fullständigt. Jag misstänker att hon gift sig och bytt namn, jag hittade 1049 st Ida med födelseår 1885 som dött i Michigan men ingen av dessa passade in riktigt. Hur går jag vidare för att hitta henne och hennes ättlingar?

MVH

Hans

2018-01-29, 17:19
Svar #1

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Även om man inte har abonnemang på Ancestry kan det var värt att söka där, speciellt efter family trees. Det visar sig att det finns flera sådana med en Ida Elisabeth Lindberg som ska var född 1885 i Sverige och död i Natrona, Wyoming. Någon har också skrivit Ida Elisabeth Lindberg (Anderson). Kan Ida Elisabeth ha gift sig Anderson?