ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunnen person  (läst 1254 gånger)

2018-02-02, 11:57
läst 1254 gånger

Utloggad Terja Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 09:24
    • Visa profil
Hej!
Nu kommer ett långt inlägg här.
Jag forskar för min sambo vars FMM är en kvinna vid namn Fredrika Christina Sundberg född 25/10 1865 i Underviks församling i Hälsingland. Fredrika föds där därför att modern tillfälligt vistas där.
Jag har ganska bra koll på vad som händer under Fredrikas vuxna liv från det att hon får barn och sedemera gifter sig i Hanebo i Hälsingland men jag lyckas inte hitta mamman eller henne under barndomsåren. Hon gifter sig med en Karl Johan Jansson f 8/4-1859 i Ljusnarsberg, Örebro län. Hon har dessförinnan fött två barn utom äktenskapet varav den ena dock står som gemensamt barn vid senare noteringar i hudförhörslängden. När hon gifter sig och föder det första barnet står hon som "sotardotter". Det finns dock ingen hänvisning till föräldrarna.
I födelse- och dopboken från 1865, Undersvik, står att modern heter Lisa Maria Jonsdotter och är änka till arbetskarlen Erik Söderberg. Det står att hon hör till Lomviks by, Bjärtrå socken i västernorrlands län.
I Bjärtrås födelse- och dopbok för samma år (C:4 s.16) står att modern är kringvandrande. Om hon föder barn 1865 och innan dess har hunnit vara gift och blivit änka tänker jag att hon bör vara född någonstans mellan ca 1825-1845.
Jag har nu sökt henne i "Lomvik" som jag misstänker är Lugnvik liksom bland personer utan känd vistelseort men jag hittar henne inte. Jag har också letat i vigselboken men hittar dem inte där. Har också letat igenom dödsboken från 1842-65 men finner bara en Erik Söderström som inte är Lisa Maria Jonsdotters make. Sannolikheten att de har flyttat runt är ju ganska stor eftersom att han uppges vara arbetskarl.
På Ancestry har jag fått tips från ett annat träd om en Lisa Maria Jonsdotter född 1818 i Torpshammar. Det är ju inte omöjligt men ganska osannolikt att hon fött barn vid 47 års ålder. Det finns inte heller några källor till vigsel, födelse eller död där.
Jag undrar nu om det finns någon som forskat på denna släkt och som vet vem Lisa Maria Jonsdotter är eller vart Fredrika Christina Sundberg uppehållit sig under barndomen.
Mycket tacksam för hjälp med detta.
//Terja

2018-02-03, 08:21
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6954
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:28
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Enligt Bjärtrå fb 1851 född 1821. Lisa Maria var gift med en Nils Gustaf Söderberg född 1803 9/4 i Råbäcken, Nederluleå. Fick en son Johannes i Skog 1848 18/12 där Nils Gustaf kallades jordarbetare från Grundsunda (denne Johannes var båtsman på 1:a rotan i Skog med namnet Wahlström 1865 men tycks ha avvikit efter något år). 1851 24/11 fick hon en oäktafödd dotter Anna Lisa där "fadern föregiver sig vara fd. sjömannen Johan Sidell fr Gävle, för närvarande på arbete i Skog" (Bjärtrå fb). Fredrika Christinas födelseattest är även inskriven i Bjärtrå fb.
Eventuellt kan Lisa Maja Jonsdr vara identisk med en piga med detta namn f 1817 21/12 som kom från Långsele 1837, fr Ed 1833, dotter till backstugusittaren Jon Andersson i Sand f 1796.

2018-02-03, 09:24
Svar #2

Utloggad Terja Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 09:24
    • Visa profil
Tack snälla för tipsen!
Ska genast undersöka.
/Terja

2018-02-03, 09:44
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6954
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:28
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Glömde att skriva att Lisa Majas man, Nils Gustaf Söderberg, skall ha dött innan dottern Anna Lisa föddes 1851.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna