ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Nilsson i Prästholm  (läst 571 gånger)

2018-02-03, 22:45
läst 571 gånger

Utloggad Marie Molin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 22:11
    • Visa profil
Hej!

Jag har i min morfars anor en Lars Nilsson, född ca 1592 i Prästholm, Råneå socken, död 1671 i Prästholm. Lars dotter Marita, född ca 1635, död 22/10 1704 är min anmoder och hennes mor är Elin Persdotter enligt Dödboken.

Fanns det fler Lars Nilsson i Prästholm vid denna tid?

Har hittat tips på eventuellt en son till Lars: Nils Larsson, född ca 1629, död 16/10 1713 i Prästholm (bonde och nämndeman i Liden, Prästholm). Nils Larssons mor enligt Begravningsboken heter Sigrid Persdotter.

Är Nils Larsson son till "min" Lars Nilsson? Någon som vet om Lars Nilsson och hans hustru (Elin eller Sigrid?) har fler kända barn? Är hustruns namn Elin eller Sigrid? Kan Lars Nilssons far vara Nils Larsson i Prästholm?

Det är lite svårt att hitta rätt när jag inte kan hitta någon Husförhörslängd eller Födelsebok för denna tid som kan vara till hjälp. Jag tar tacksamt emot hjälp att bena ut dessa frågetecken.

/Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna