ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnbyte  (läst 1163 gånger)

2018-02-04, 15:45
läst 1163 gånger

Utloggad Gustavo A.

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-11-08, 18:43
    • Visa profil
Hej!
Jag funderar på att byta efternamn, och har ett par funderingar kring kraven. Jag har för mig att, när PRV fortfarande hanterade ansökan om namnbyten, om man inte uppfyllde kraven fick man byta om man fått skriftligt godkännande från andra bärare av namnet. Namnet jag planerar att byta till bärs av 11 personer i Sverige, och jag uppfyller inte alla krav, så jag är osäker på om jag kommer att kunna ta namnet.
Om jag dock får godkännande från dessa personer, och bevisar en mer avlägsen koppling till namnet, kan jag ändå byta?

2018-02-04, 19:18
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

För säkert besked är det ju bäst att fråga Skatteverket vad som gäller, tel 0771-567 567.

Om det räcker med nuvarande namnbärarnas tillstånd, tänk då på att det kan finnas medlemmar av släkten som är bosatta utomlands och inte folkbokförda i Sverige. De måste väl också tillfrågas.
Kanske även personer som är födda med namnet men nu, genom giftermål, bär ett annat?
Hälsar vänligen
Maud

2018-02-04, 19:42
Svar #2

Utloggad Gustavo A.

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-11-08, 18:43
    • Visa profil

För säkert besked är det ju bäst att fråga Skatteverket vad som gäller, tel 0771-567 567.

Om det räcker med nuvarande namnbärarnas tillstånd, tänk då på att det kan finnas medlemmar av släkten som är bosatta utomlands och inte folkbokförda i Sverige. De måste väl också tillfrågas.
Kanske även personer som är födda med namnet men nu, genom giftermål, bär ett annat?

Jag kan ha fel, men har för mig att denna regel endast gällde för svenskar med namnet och att jag isåfall endast skulle behöva godkännande från dessa 11 svenska medborgare med namnet. Men, om inte annat framgår av samtalet, får jag såklart ha i åtanke just det du nämner. Tack.

2018-02-04, 20:26
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

Man kan vara svensk medborgare även om man inte är folkbokförd i Sverige.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna