ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förstår inte hur jag kan matcha mitt DNA...  (läst 1825 gånger)

2018-02-05, 22:49
läst 1825 gånger

Utloggad Niklas Lovefall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-09-06, 21:14
    • Visa profil
Jag har gjort Ancestrys DNA-test och fått en massa kul träffar.

En sak som jag dock inte förstår är hur några av de ”bästa” eller mest sannolika träffarna jag fått (20 cM) är två syskon och deras mamma vars ”släktskap” med mig är följande:

Min farmors farbrors hustrus far hade en syster och hennes son är farfars far till mamman.

Räknas det som en nära släkting i DNA-världen?
Det känns inte som den närmaste släkten precis...ska man ta med alla på den nivån 10 generationer bakåt i släktträdet får jag snart köpa en större hårddisk! :)

/Niklas

2018-02-09, 15:16
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ancestry har sin största andel testade i USA. I Sverige har de flesta använt sig av Family Tree DNA så antalet möjliga svenska träffar i Ancestry är lågt.

Det går att föra över sin Ancestrytest till FTDNA, överföringen är kostnadsfri. Vill man nyttja samtliga "verktyg" kostar det 19 dollar.

2018-02-11, 18:55
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:12
    • Visa profil
Farmors farbrors hustrus faster, den är man väl inte släkt med över huvud taget?

2018-02-11, 19:07
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Man ska läsa allt, och det svaret ser mer ut som det kom från en annan leverantör.

 ??? ;D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna