ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker kompletterande information om Svante Karström född i Båstad  (läst 640 gånger)

2018-02-08, 14:54
läst 640 gånger

Utloggad Vibeke Devold

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2018-02-12, 08:45
    • Visa profil
Min mormors pappa, född i Kabelvåg Norge 1884, var oäkta barn av en gift norsk kvinna och en svensk skräddare som hette Svante Peterson. Enligt uppgifterna i den norska kyrkboken föddes Svante 1850 i Villands härad, Oppmanna socken, Kristianstads Län. Jag har letat i kyrkoboken för Oppmanna socken men där finns han inte. I folkräkningarna för 1880 och framåt hittar jag däremot en Svante som är född i Kristianstads Län 1850, fast i Båstad. Han är sjöman, har efternamnet Karström och hans mor är född 1818 och står uppförd som änka, vid sista folkräkningen som "styrmansänka". Svante står ibland uppförd som Svante Edvard Karström. Han har också en bror, Samuel, född 1856, som arbetade som pråmkarl.

Tyvärr finns inte 1850 års födelse- eller dopböcker för Båstads församling i riksarkivet.se och jag undrar därför om någon har information om Svante (Edvard) Karström? Det finns en möjlighet att han skulle kunna vara den Svante jag söker, även om vare sig efternamnet eller yrket stämmer. Min mormors pappa var dock sjöman precis som Svante Karström och det kan ju tänkas att yrket gått i arv, även om det inte räcker som bevis.

2018-02-08, 21:14
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Svante Edvard Karströms far heter Samuel Berndt Karström. Passar alltså inte in med Svante Petersson.
Båstad (L) AI:1 (1870-1876) sid 77

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna