ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd farfarsfarfar Dalby Uppsala  (läst 1729 gånger)

2018-02-09, 15:26
läst 1729 gånger

Utloggad Kerstin Hedström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 08:53
    • Visa profil
Har försökt på olika sätt hitta den okände fadern utan resultat. Min farfarsfarfar hette Johan Arvid Jansson född 28 april 1860, mor hette Lovisa Ersdotter gift Andersson och sedan Hessel. Jag har alltid fått höra att Sjökapten Carl-August Forsell (1831-1910) ska ha varit far. Han tillhörde släkten af Forsell med ursprung Forsa församling i Östergötland. Skulle vara intressant att få reda ut, kanske Arvid hade annan far.

Tacksam för hjälp, hälsningar Kerstin

2018-02-10, 21:17
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Har bara tittat lite översiktligt på Johan Arvid från födelsen och så länge han finns i Dalby. Han mor Lovisa Ersdotter drar sig fram som piga med sin son (Wiggeby). Inga anteckningar där. När Johan Arvid konfirmeras står han med efternamnet Eriksson. Inga anteckningar om konfirmandernas fäder. Se Västeråker C:4 1875 där Dalbys konfirmander finns. 1877 heter Johan Arvid Andersson i husförhöret. Troligen efter Lovisas f.d. make statardrängen Andersson, som avled 1877. Där finns Johan Arvid upptagen som son före äktenskapet till änkan Lovisa. Johan Arvid är dräng i Wiggeby innan han flyttar till Stockholm.
Jag tittade också på Carl August Josef Forsell i AD register 1860-1930. Fångar honom 1873. Då är han är gift och fick sitt första barn 1868. Han avled 1910. Har sökt hans bouppteckning för att se om Johan Arvid finns som efterlämnad son. Forsell dog i Katarina. Bouppteckningen ska heta 1911-590-sö, men jag hittar den inte tyvärr.
Om Johan Arvid var en erkänd son till Forsell borde det ha framgått någonstans. Forsell hade ju ekonomiska möjligheter att bidra till Johan Arvids försörjning. Vad jag kan se så levde Lovisa ett fattigt statarliv med make Andersson fram till 1877. Så tyvärr kunde jag inte så här enkelt lösa Din gåta. Det kräver en noggrann forskning och mycket letande.


Monika W

2018-02-10, 22:11
Svar #2

Utloggad Kerstin Hedström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 08:53
    • Visa profil
Tack Monika.  När min far levde hade han träffat Putte son till ärkebiskop Nathan Söderblom ,  Forsells syster var gift med honom.  Putte berättade att han också hört detta.  Vid kontakt med andra personer i Dalby har det framkommit att pigor arbetade extra vid Wiks slott och blev med barn med adelsmän som festade där. Vem vet,  tack i alla fall.  Hälsningar Kerstin

2018-02-12, 06:42
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil

Forsells (och hustruns) bouppteckning:

Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning F1A:850 (1911-1911) Bild 5450 / sid 590 (AID: v770782.b5450.s590)
Hälsar vänligen
Maud

2018-02-12, 10:29
Svar #4

Utloggad Kerstin Hedström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 08:53
    • Visa profil
Tack Maud,  tur det finns experter.  Jag är novis.  Jag lyckades inte själv hitta i Stockholm men mailat dem så får jag nog hjälp där att se hur bouppteckningen ser ut. Om jag inget hittar där återstår väl att se i domböcker Stockholm eller Uppsala om det framkommit något där. 

Tack!!

2018-02-12, 13:12
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil

Något oä barn är – föga förvånande – inte nämnt i makarna Forsells gemensamma testamente. Men det kan ju vara roligt att se ”autograferna”; John Forsells och Nathan Söderbloms – den senare undertecknade i egenskap av ”målsman” för hustrun.
Hälsar vänligen
Maud

2018-02-12, 13:57
Svar #6

Utloggad Kerstin Hedström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 08:53
    • Visa profil
Hej.  Tänkte väl det.  Min avlidne far och även farfarsfar Arvid var så länge var då lik senare släkten Forsell, panna, ögon ansiktsform.  speciellt Lars Forsell. 

2018-02-12, 16:07
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil

Med vilken Lars Forsell har du sett likheter – menar du författaren Lars Forssell? Han tillhörde inte samma släkt som sjökapten Carl August Josef Forsell, f. 6/2 1831 i Styrsö, son till chefen för Känsö karantänsanstalt Jacob Forsell och Lovisa Catharina (Louise) Tholander.

Du skriver ovan att sjökaptenen ”tillhörde släkten af Forsell med ursprung Forsa församling i Östergötland”. Det stämmer inte. Hans (icke adliga) Forsellsläkt har sina rötter i Fors (P). (En farbror till sjökaptenen, Carl Gustaf Forssell, adlades dock under namnet af Forssell.) Se SBL:
https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presentation.aspx?id=14346

Anna Olivia Forsell, gift med Nathan Söderblom, var dotter till sjökaptenen, inte syster.

Lars Forssells släkt har sina rötter i Järvsö:
https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presentation.aspx?id=14368

Lovisa Ersdotter kom till Dalby 14/3 1858 och flyttade inte därifrån, åtminstone inte före sonens födelse. Finns något belägg för att hon och Carl August Josef Forsell varit ens i närheten av varandra 1859? På vad grundar sig annars misstanken om Forssells faderskap – inte bara förmenta utseendemässiga likheter väl?
Hälsar vänligen
Maud

2018-02-13, 09:39
Svar #8

Utloggad Kerstin Hedström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 08:53
    • Visa profil
Hej igen.

Det stämmer Fors församling. Måste ha skrivit fel.  Vi besökte kyrkan när jag kanske var 13 år. Sedan flyttade jag hemifrån vid unga år och tänkte inte mer på det. Pappas far blev änkling när pappa var sex månader och flyttade till Eskilstuna och gifte om sig. Pappa kom till sin moster i Uppland. Vi hade lite kontakt med farfar och farfar dog när jag var 6 år. Det blev inte frågor då. På något sätt har pappa fått historien att Lovisa hade tjänstgjort hos Forsellarna och blivit med barn. Kanske hon bodde på annan ort då eller så hade de kanske sommarhus vid Mälaren nära Dalby, vem vet. Pappa pratade om operasångaren John Forsell och kanske pappa blandade ihop det med Lars Forsell, författaren. Han kanske trodde de var släkt. Pappa har också sagt att den som gjorde Lovisa med barn skickades hemifrån. Vad jag uppfattade ut på sjön. Synd att pappa inte lever så jag kunde fråga vidare, det var ju inget intressant i tonåren. För min ena syster har han berättat om detta också. Tror att Lovisa bott eller föddes i Stockholm. Jag vet inte om det var hans far eller faderns syskon som berättat det här för pappa. Pappas mor har han ju inget minne av Augusta Eleonora Pettersson Haag. Hälsningar Kerstin 

2018-02-13, 10:10
Svar #9

Utloggad Kerstin Hedström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 08:53
    • Visa profil
Hej igen.

Jag hittade ett gammalt sms från min syster. Hon minns från sin tonårstid då hon med mor och far hade besökt bekanta (okända namn) som bott nära Dalby kyrka. De berättade att det var allmänt känt att Carl August var far till Arvid. Familjen bodde på Östermalm och hade sommarhus i Dalby eller i närheten. Det var på så vis de hade träffats. Om Lovisa redan var piga i Stockholm och följde med till sommarhuset vet jag inte. Min syster skrev så var Anna som var gift med Nathan Söderblom halvsyster med farfarsfar Arvid. 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna