ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Mosesson (1671-1724) i Ytterursviken 5  (läst 858 gånger)

2018-02-10, 18:05
läst 858 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Jag försöker med ganska dåliga resultat lista ut ursprunget för Sven Mosesson i Ytterursviken 5 (se tex Skellefteå socken 1650-1790 red Ulf Lundström s666). Boken ifråga säger att han kommer från Innerursviken 3, vilket verkar troligt (sid 661). Där finns dock både uppgiften om att han skulle vara son till Moses Mosesson och att han skulle vara son till Moses Olofsson (som är Moses Mosessons brorson).


Jag har inte hittat någon information som egentligen indikerar vilket som är korrekt och det finns problem med bägge. Dels så finns väldigt få tecken på Moses Mosessons existens efter 1646 eller något sådant, vilket i och för sig inte hindrar att han är fader, då han ska vara född omkring 1622. Å andra sidan verkar dopvittnen och dylikt för Sven Mosesson och Moses Olofssons kända söner möjligen tyda på någon koppling, men tveksamt om det motiverar att de skulle vara bröder.


Om någon hittat något som kan råda reda i detta är jag ytterst intresserad!


/Stefan Gelow

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna