ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fahnspets  (läst 1013 gånger)

2004-03-31, 22:36
läst 1013 gånger

Lenah Hedin

Söker all information som finns att få kring personer med namnet Fahnspets. Min mf fm var Margareta Amalia Fahnspets, f 1828 och jag försöker lägga pussel. Tacksam för all information!

2004-03-31, 23:59
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Ja lite som redan är känt finns väl här. Namnet förekommer även i andra diskussioner visar en sökning på Rötter..

2004-04-01, 22:26
Svar #2

Lenah Hedin

Fahnspetsarna förekommer tydligen i minst tre socknar och under minst 150 år. Jag blev lite intresserad av namnet o fick veta att en rote i Råneå har namnet. Dessutom finns det alltså Fahnspetsar, som ju inte alls behöver vara släkt, i alla fall i Nederluleå och i Piteå lfs. Någon av dem lär ska ha flyttat söderut, så det kan ju finnas Fahnspets även längre ned i landet. Blev intresserad av namnet och skulle vilja försöka lägga ihop ett pussel till en ev bild, varför jag är tacksam för alla ledtrådar, från alla håll o kanter rörande personer med det namnet.

2004-04-01, 22:37
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det finns soldater och soldatättlingar med det namnet även i Nederkalix (Sangis), så namnet Fahnspets/Fanspets bärs ju av många som inte är släkt med varandra. Men husförhörslängderna och Generalmönsterrullorna ger ju en hel del pusselbitar, om du vill koppla ihop alla över hela landet. Både soldatregistret och Anno 1890 för fem län, bl.a. Norrbotten och Västerbotten kan du ju söka själv på Internet, se Rötters länksida. Man ska bara vara medveten om att Anno 1890 /Folkräkningen (även 1870, 1880 och 1900) innehåller mycket felaktiga uppgifter.
 
Hälsningar,
Eva

2004-04-06, 00:58
Svar #4

Lenah Hedin

Eva,
Tack för tipsen. En del av detta har jag gjort och en del får jag ta tag  i. Däremot hade jag inte provat stavningen utan h, stort tack för den tanken!
Lenah

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna