ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: KristinaLövsäter, Gammalkil  (läst 701 gånger)

2018-02-14, 19:29
läst 701 gånger

Utloggad Susanne Gzaiel Claesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-08-31, 09:51
    • Visa profil
Jag skulle så gärna vilja veta vem min morfar Einars pappa var, som är "fader okänd". Ernst Einar Andersson, 16/4 1898,  växte upp med sin mormor Tilda  i Lövsäter, Gammalkil, (Kristina Matilda Andersdotter 1854-1926)  även kallad "Blomma".  Hennes dotter Elin Matilda Andersson  (1882-1972), jobbade som piga i tonåren och födde Einar som "oäkting". Rykten som vi hört är att det skulle vara en judisk läkare som är pappan. I Linköpng kanske. Men vet inte om det är sant. Vilken läkare skulle det i så fall kunna vara? Ur en berättelse "Hjonen i Svartvadsbygget, ett fattigkollektiv på undantag" från Gammalkils hembygdsförening hemsida på nätet, läser jag: En dotter från Lövsäter, blev när hon tjänte i Ulfsberg, med barn för andra gången,  Nu med husbonden, som var 40 år äldre". Berättaren måste dock haft fel. Det måste varit hennes tredje "oäkting". Först födde hon min morfar Ernst Einar 1898, sedan Axel Fridolf 1900 och som tredje barn dottern Tyra Linna Ingeborg 1904. Har kollat vilka som bodde i Ulfsberg då och det fanns en arrendator där som var exakt 40 år äldre än Elin Matilda. Han heter Karl Fredrik Pettersson född 18/3 1842. Kan det vara Tyras pappa? Kan det även vara Einars pappa, om det nu inte är den judiske läkaren som är pappa till Einar? Hoppas någon vet något? Även om jag förstår att chansen att någon vet är mycket liten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna