ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lämpliga arkiv, befäl c:a 1890-1930  (läst 1026 gånger)

2018-02-14, 19:57
läst 1026 gånger

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej,
Sökningar på befäl är nytt för mig, så jag ber om råd så jag inte missar något uppenbart.
Vilka arkiv skulle ni rekommendera för att få reda så mycket som möjligt om Sergeant-Fanjunkare-Löjtnant Olof Bergström 1870-1936 som bodde i Hanebo respektive Gävle under huvuddelen av sin aktiva karriär?
De "normala" kyrkoarkiven har redan nagelfarits, jag söker framförallt militära uppgifter samt eventuell privat korrespondens.
Hälsningar,  Lars

2018-02-15, 06:55
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/

När det gäller officerare finns en hel del militära källor att granska för att kartlägga olika befäls karriärer.
Officerare och underofficerare skickade kontinuerligt in meritförteckningar till Arméns Pensionskassa under sin yrkesverksamma tid. Anledningen till detta var att med hjälp av meritlistan försäkra sig om att få rätt pension när den dagen kom.
I meritförteckningarna kan man hitta uppgifter om när officeren började, gradpasseringar, kommenderingar, utbildningar med mera. Dessa insända meritförteckningar finns samlade i Arméns pensionskassas arkiv. Meritförteckningarna är samlade i en storserie så kallade Meritband.
Registren omfattar perioden 1757-1895. Meritbanden finns i Arméns Pensionskassa, serie E5. I regel hittar man flera meritförteckningar för samma person.
Jag har en handledning om hur man forskar på officerare på http://www.hhogman.se/soka-officerare-exempel.htm
Se även http://www.hhogman.se/soka-officerare-rullor.htm
/Hans


2018-02-15, 07:11
Svar #2

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Tack så mycket för länkarna till handledningarna, det ger mig någonstans att börja!
När det gäller pensionskassans register så kan det vara tveksamt om han finns där så tidigt som 1895, men jag får försöka!
Hälsningar,  Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna