ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frantz Bernhard Kuusimaa eller Gøk,Haparanda?født 1837  (läst 1011 gånger)

2006-10-22, 19:21
läst 1011 gånger

Tove Iren Frantzen

Søker etter informasjon om hvor Frantz Bernhard Kuusimaa ble født. Han ble født i 1837, mor Greta eller Grete Kuusimaa. Ca 1860 kom han til Norge.

2006-10-22, 20:30
Svar #1

Utloggad Stig Ronnegren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2010-11-20, 17:44
    • Visa profil
Hej Tove.... Enl födelseboken för Nedertorneå så heter han Johan Bernhard Kuusimaa född 1837-06-10 Fader ej uppgiven, mor: Pigan Maja Greta Gök Kuusimaa. 30 år. Platsen är Vuono Hälsn Stig Ronnegren

2006-10-22, 22:09
Svar #2

O.Frantzen

I kirkeboken for Hammerfest, Vielser, finner vi: 14.10.1862 Ungkarl Frants Bernhard Gøk eller Kuusimma, Fødested Haparanda (4 eller 9)juni 1837. Uægte søn af Grete Kusima, faderen skulde? hedde? Johan Erik. Pige Anne Grete Johansdatter, Fødested Kaafjord, 4.5.1841, far Johan Josefsen Memmilæ. Frants Bernhard kom til Norge/Hammerfest ca. 1859. Ifølge historien rømte han fra militærtjeneste i hjemlandet. Hei Stig, jeg er ikke helt sikker på om dette er den samme personen, men det kan være en mulighet for at han endret sitt navn? i Norge av frykt for å bli innhentet eller sendt tilbake.?

2006-10-26, 10:27
Svar #3

Lisa Lundholm

Hej Tove! Jag har en Johan Bernhard Mariason Kuusimaa Gök f.1837 i Nedertorneå. Hans mor Maria Margareta Kuusimaa Gök, död 1879 i Vuono, Nedertorneå (dödbok). Hans syster hette likadant som Mamman dvs Maria Margareta Kuusimaa Gök, född 1830 i Mattila, död 1862 i Vuono (födelse- och dödbok). Hennes son (döpt efter brodern), Berhard Mariason Kuusimaa, född 1855 i Vuono(födelsebok). Gifte han sig med Pigan Anne Grete Johansdatter? Vet du ifall de fick barn? Är du måhända ättling till honom? Hälsningar Lisa L

2006-10-26, 19:00
Svar #4

Tove Iren Frantzen

Hei Lisa, Tusen takk for opplysningene. Kanskje vi klarer å finne ut om det er samme mann. Ja,jeg er ættling til Frantz Bernhard Gøk Kuusimma f juni 1837(begynner å lure på om det er samme person som Johan Bernhard Gøk Kuusimaa)hans sønn var min oldefar.Han het Johan Bernhard.Frantz Bernhard kom til Norge i 1859, giftet seg i 1862 med Anne Grete Johansdatter Memmilæ. De fikk mange barn. Hilsen Tove

2006-10-27, 14:14
Svar #5

Lisa Lundholm

Tove! Förlåt jag skrev fel namn, han hette Frans Ferdinand och inte Johan Ferdinand, som jag skrev ovan. /Lisa

2006-10-27, 14:19
Svar #6

Lisa Lundholm

Nejmen nu är jag helt virrig, han hette Frans Bernhard och inget annat! /Lisa

2006-10-27, 21:52
Svar #7

Tove Iren Frantzen

Oj, så han du fant f 1837 i Nedertorneå het Frants Bernhard? Men da må det være rette mann.Vet du om det finnes noen register hvor man kan finne hvilken bosted/gård i Vuono? Vil tro at det kanskje var hans oppvekst by. Jeg skal til Haparanda i slutten av november og da har det vært litt artig og sett plassen. Tove

2006-10-28, 13:37
Svar #8

Lisa Lundholm

Hej Tove! Jag ber om ursäkt för mina förvirrade uppgifter, jag skyller på att jag har influensa och feber. Är du säker på att din Bernhard hette Frans och inte Johan? För efter att jag kollat i födelseboken, så ser jag att min Bernhard hette Johan Bernhard och föddes i Wuono, Nedertorneå 1837-6-10. Så här ser det ut.

2006-10-28, 13:57
Svar #9

Lisa Lundholm

Men i Husförhörslängden 1847-1855 ser det ut som att det står Frans Bernhard. Och visst står det att han far till Norrige?

2006-10-28, 15:24
Svar #10

Lisa Lundholm

Tove, Jag har bett om läshjälp, så vi får se om någon kan hjälpa till. Men det verkar som att det står Johan Bernhard i födelseboken och sen Frans Bernhard i Husförhörslängderna. Det kan ju ha varit en präst som läst och skrivit fel och sen fick namnet hänga med? Jag kan inte se att de har bott på någon gård, utan de var backstugusittare, som betyder att de bodde i en stuga som någon annan ägde och att de förmodligen arbetade åt den jordägaren och själva var ganska fattiga. De register som du frågade efter och som jag använder är Genline som är kyrkoböcker på nätet, du hittar dom på http://www.genline.se/ Du kan bla. ta ett dygns-abonnemang för 75 svenska kr. Hälsningar Lisa

2006-10-28, 21:02
Svar #11

Tove Iren Frantzen

Hei Lisa, tusen takk for god hjelp. Mulig det er forvekslet fornavn på en eller annen måte. Fødselsdatoene er jo de samme som går igjen. Det har vært artig å finne ut om han kom fra Vuono event søsken. Som i din tidligere info hadde jo Johan Bernhard en søster. Hilsen Tove

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna