ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mällborn. Vart tog familjen vägen?  (läst 678 gånger)

2018-02-20, 18:25
läst 678 gånger

Utloggad Bo Lindestam

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 19:48
    • Visa profil
Frans Mällborn bedrev vid slutet av 1880-talet en ganska känd tryckerirörelse i Stockholm. På våren 1891 tycks han ha kommit på obestånd och valde att lämna Stockholm. Hustrun försökte genom att sammankalla fordringsägarna finna en lösning men misslyckades. Även hon har då lämnat Stockholm med de 5 barnen.
Det blev en del skriverier i pressen och där talas obestämt om ”utlandet”. I och med att konkursen fastställdes år 1893 nämndes för första gången att man antog att familjen flyttat till Amerika.

Familjen bestod av
Frans Mällborn, född 1/5 1844 i Gottröra
hustrun Ulrika Sofia Vilhelmina, född Vallin 4/7 1857 i Nyköping stad
och barnen
Frans Leonard Louis, född 28/9 1883 i Adolf Fredrik
Lars Olof Thorsten, född 10/5 1885 i Hedvig Eleonora
Tyko Vilhelm Eugen, född 21/10 1887 i Klara
Oliver Birger Agathon, född 22/11 1888 i Jokob/Johannes
Knut Melcher Herbert, född 13/5 1890 i Adolf Fredrik

I rotemansarkivet finns en sista adress på Norrlandsgatan 19, men ingen utflyttningsuppgift, inte heller i församlingens utflyttningsbok.

Jag har letat i alla källor, som jag har till förfogande, men inte hittat ett enda spår. Jag har även prövat att söka på tänkbara namnvariationer utan resultat.
Kan någon av den samlade expertisen ge mig några råd eller tips om spår vore jag mycket tacksam.
Bo Lindestam

2018-02-21, 18:51
Svar #1

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 18:52
    • Visa profil
Inget svar på din fråga, men Frans Mällborn verkar ju haft problem tidigare.
Gottröra AI:13 (1876-1880) Bild 1030 / sid 99 (AID: v85005.b1030.s99, NAD: SE/SSA/1511)

2018-02-21, 19:08
Svar #2

Utloggad Bo Lindestam

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 19:48
    • Visa profil
Tack Christina!
Den notering Du pekar på hade jag inte läst tidigare, men den bekräftar det jag vet från annat håll. Han utnyttjade sina relativt godtrogna bröder flera gånger och de var ju lojala på det sättet, att de inte ville belasta honom när de tillfrågades om hans göranden. Den domstolsförhandling som följde på hans avvikande höll på att drabba bröderna, men genom ett bra juridiskt biträde blev de helt rentvådda år 1893.

Min huvudfråga är ju hur en hel familj kan så spårlöst försvinna. Och vad fordrades i pappersväg för att lämna Sverige. Hade man inte rätt papper borde det vara omöjligt.  Tacksam för alla kommentarer!
Hälsningar
Bo L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna