ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Från Gerd Niska till Tord Byr på 900-talet  (läst 2370 gånger)

2006-07-04, 21:23
läst 2370 gånger

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Jag har fått en mycket uppskattad släktforskning i min hand som gäller min svärfars (mammas) släkt - Niska. Hans mor hette Gerda Niska och föddes i Juoksengi 1903-01-29. Pappa till Gerd var Per Johansson Kauvosaari Niska och modern var Josefina Johansdotter (Niska). Utredningen om denna gren är helt fantastisk och sträcker sig tillbaka ända till 900-talet och Tord Byr via många - för Tornedalare - kända namn som Planting, Pipping, Patron m.fl.
 
När jag nu försöker kontrollera/komplettera en del uppgifter upptäcker jag att en del årtal/giften etc. går i sär mellan uppgiftslämnare. Tyvärr vet jag inte hur pass uppdaterad mina uppgifter är och vem jag ska lita på.  
Men å andra sidan vet jag att många duktiga Norrbotten/Tornedalsforskare har citerat en hel del text - såsom ex. Sture Torikka.
Materialet kommer till större delen från Erik Wahlbergs forskning och är tillsänt mig av en mycket vänlig kvinna - Katrin Öhberg.
Eftersom detta material är så omfattande, så misstänker jag att det är fler som har detta. Kanske är det mer uppdaterat än det jag har fått i min hand? Tyvärr finns inga anteckningar om när detta är gjort.
 
Jag skulle bli mycket glad om någon vet något om det finns något färskt material eller om det är så att det jag har stämmer ?
 
Det måste också tilläggas att det är beundransvärt att någon/några lyckats så väl i sin forskning. Förrutom Niska har jag också fått en hygglig hjälp på vägen när det gäller min svärmors anor - Jatko (Johansson) från Tärendö.
 
Stort tack alla inblandade som hjälpt mig så här långt... Katrin Öhberg, Doris Olsson, Chris Bingefors m.fl,m.fl...  
Erik Wahlberg och Sture Torikka är värda en extra eloge för sitt arbete.
 
Mvh
 
Thomas

2006-07-05, 10:19
Svar #1

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Nu gick det fort i alla namnen - Katrin ÖHGREN är den kvinna som jag får tacka för det digra materialet som jag har fått sätta tänderna i....
 
Hälsningar
Thomas

2006-07-05, 17:03
Svar #2

Erik Holmlund

Tord i Byr, detta ständigt återkommande spöke...
 
Det låter som att det finns en massa 'Bure-ogräs' i den där släktutredningen som borde suddas ut.
De äldre delarna av Buregenealogin har avfärdats av de flesta släktforskare, och det finns en hel
del gamla diskussioner om Bureätten i Anbytarforum som du kan leta fram. Nyttig läsning.

2006-07-05, 22:12
Svar #3

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej Erik!
 
Jag har skickat ett svar till din e-mail.
 
Mvh
Thomas

2006-07-05, 22:12
Svar #4

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej Erik!
 
Jag har skickat ett svar till din e-mail.
 
Mvh
Thomas

2006-07-05, 22:47
Svar #5

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
*Suck*
Detta var inte kul... Det visar sig att inte bara Erik Holmlund har åsikter om det material jag kommit över.
Jag ber om ursäkt för detta och har förstått att jag har stampat seriösa forskare på tårna.
Tyvärr är jag bara en glad amatör och förlitar mig till de uppgifter som jag har kommit över.
Det som jag med säkerhet ( om nu sånt ord finns inom släkforskningen? ) så har jag jag som den tidigast kända anan Henrik Vartosaari, Birkarl, född i Kemi 1430. Detta ska vara min svärfars mmffffmfffffffff.
Vad jag har förstått är denna gren (Niska) ganska väl utredd och jag önskar bara veta när den uppdaterades senast eftersom jag hittar en del motstridiga uppgifter i mina anteckningar.
 
Återigen - jag är ledsen om jag - i min enfald - har trott på det jag har fått i min hand.  
 
Många hälsningar
 
Thomas

2006-07-05, 23:18
Svar #6

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Tomas! Jo, ta detta med Burarna väldigt lugnt och med en tunna salt. Det var olyckligt att det kom med i filen som jag skickade till dig. Det ber jag om ursäkt för.
Vänligen Katrin

2006-07-06, 07:19
Svar #7

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Katrin!
Ingen ko på isen - det var bara min okunskap och glada amatörhjärta som gladdes åt detta så det blev som det blev...
Däremot undrar jag hur pass tillförlitligt materialet är, ner till Henrik Vartosaari?
 
Ha en trevlig sommar och lycka till med fotbollen ;>D
 
Thomas

2006-07-06, 11:37
Svar #8

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej Thomas,
stort tack för din uppskattning över mina forskningsrön. Men har vi verkligen varit i kontakt med varandra, du och jag? Jag är en aning dement, men jag erinrar mig inte ditt namn i min korrespondens? Men visst kan jag mycket väl, precis nu, minnas helt fel. Jag har sporadiska kontakter med så många olika människor.
 
När det gäller din Henrik Vartosaari, Birkarl, född i Kemi 1430 så vet vi verkligen inte mycket.  
Mig veterligt så vet vi inte alls något om följande:
 
- kallade han sig verkligen för Vartosaari? Även om hans uppenbarliga son med patronymikonet Henriksson återfinns på en aktuell gård som legat ute på holmen Varttosaari inom Nuottioranta byadel i byn Niemis (Nieminen), så vet vi alls icke huruvida denna Henrikssons far var bosatt på samma gård? Vidare har vi bara antagit - baserat på lokalhistorisk kännedom - att denna gård ute på holmen Varttosaari inledningsvis rimligen bör ha kallats just för Varttosaari. Senare vet vi att gården uppenbarligen har kallats för Kaisa efter någon gårdsvärdinna som bott där.
 
- var han verkligen född 1430? Eller var han kanske istället född omkring 1470? Eller omkring 1520?
 
- hur vet vi att han var Birkarl? Jag har inte sett några birkarlalängder från 1400-talet. Kanske det finns, men jag känner inte till det i alla fall. Förvisso synes birkarlarättigheterna ha nedärvts, men vi vet ju inte alls med säkerhet huruvida den äldst förekommande bonden på Varttosaari verkligen var från gården? Han kan ju lika gärna ha varit måg där och eventuellt då ärvt birkarlarättigheter efter sin svärfar?
 
På detta Varttosaari stamhemman återfinns i skattelängderna en Olof Henriksson år 1539 samt igen 1546-1556. Även en Henrik Olsson finns inklämnd däremellan år 1543. Olof Henriksson är noterad som birkarl 1553 samt lappfogde 1554.
Huruvida Henrik Olsson är Olof Henriksson far eller son, vet vi inte med säkerhet.
Så allt detta rörande din Henrik Vartosaari är enbart spekulationer. Tyvärr.
 
Kritisk källhantering på denna tidsepok måste tas i stort beaktande. Däremot är det kul att spekulera och bygga upp möjliga scenarion. Så gör även jag. Men då får uppgifterna inte framstå såsom totala sanningar typ Henrik Vartosaari, Birkarl, född i Kemi 1430.
 
Hälsar
ST

2006-07-06, 12:40
Svar #9

Rune Edström

Ännu en glad amatör som fått en släktutredning, som han tror på. Känn dej inte så ensam, många många av dom som nu tycker sej vara seriösa har börjat på samma sätt. Numer rider dom på att du själv och ingen annan ska ha gått genom källorna och kollat dom uppgifter som du lägger in i din databas.
 
Katrin jag föreslår att du flyttar de uppgifter som du har om Burarna tidigare än 1200-talet (före det var det tydligen kloning som gällde för det SKA vara skriftliga källor) till en säker plats i en egen fil, annars kan någon renlevnadssläktforskare få blodstörtning och du blir beskylld för hans saliga hädanfärd, om du ger bort det fler gånger.  
mvh
rune

2006-07-06, 13:09
Svar #10

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Rune! Det var precis det jag hade gjort. Kopplade bort allt som hade med Burarna att göra. Men en tid senare hände det något med datorn så att allt hängde sig och sedan när jag fick igång den gick inte Holgerdatabasen att starta, helt dött, så jag fick ta in en äldre upplaga. Å inte tänkte jag på att där var Burarna fortfarande kopplade till sina eventuella förmodade ättlingar. Blää!
 
För övrigt så tycker jag att ingen av Burediskussionerna ger något över huvud taget.
Varma hälsningar Katrin

2006-07-06, 14:16
Svar #11

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej på er alla vänliga själar!
Som jag skrev tidigare till Katrin  Ingen ko på isen... Jag får skylla mig själv och hoppas att nåt av det jag har fått i min hand stämmer.
Självklart försöker jag att kolla upp det mesta men vissa saker klarar jag inte av, och det är då ni proffs kommer till undsättning.
Katrin skickade mig materialet vilket jag tycker att hon är värd en stor eloge för. Att sen jag inte kollar upp vad som är sant eller icke får ju stå för min amatörmässighet. MEN - även solen har ju sina fläckar och jag hoppas att jag med åren lär mig också. Hur som helst - detta är nog bland det roligaste som finns...!
 
Sen måste jag nog reda ut lite begrepp för dig Sture...
Vi har aldrig haft kontakt med varandra, varken mailmässigt, brev eller telefon - vilket jag inser nu är tråkigt. Ditt namn har dykt upp i många mottagna mail som en av de främsta forskarna på Norrbotten/Tornedalen och som verkligen kan sin sak.  
Jag har blivit tipsad att kontakta dig men tyvärr har jag saknat din mailadress...
Jag berättar bara om det material jag har fått tillhanda där du har gjort vissa kommentarer - något som uppskattas mycket, eftersom allt blir mer levande då. Det finns m.a.o. annat än namn och i bästa fall årtal att skriva om...
För att spinna vidare på denna Vartosaari f.1430 så har jag fått följande uppgifter:
 Henrik Vartosaari, född 1430 i Kemi. Birkarl.
Varttosaari. Holme i Torneälven vid norra ändan av nuvarande Nuotioranta by och strax söder om Alkkula kyrkoby.  
Holmen åtskiljes från det östra fastlandet genom vartonpudas.  
Tidigare kallades norra delen av Nuotioranta by för Varttosaari, alltså en del av byn Nieminen (Niemis). Ursprungligen fanns det ett hemman som hette Varttosaari och som låg på holmen med samma namn. Detta hemman synes ha varit stamhemman för en birkarlasläkt, som senare uppträder med namnet Kaisa.  
         
Barn utan känd moder:
Olof! Henriksson Vartosaari, född 1460  
 
Med tanke på all text som rör denna person så får i alla fall jag - Den glada 08-amatören, den uppfattningen att detta låter rimligt och sant. Eller så har vi, som har tillgång till detta, blivit utsatta för något som någon vackert har plitat ner i fantasin. För min egen del så tror jag nog mer på det första... ( ja - jag är blåögd men inte blond ;>D )
 
Hoppas nu att jag och andra får hjälp att reda ut vad som är sanning eller fiction...
 
Och Sture! En liten bön... - kan du skicka mig din mailadress så jag kan skicka dig det material jag har... Du om någon borde kunna se om något är käpprätt åt pipsvängen.
 
Med många varma (phu! 30 gr i Uppsala just nu) hälsningar
 
Thomas

2006-07-08, 18:39
Svar #12

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Tomas,
 
Nu har de varit tyst en vecka så ja får väl rycka in.
 
Jag gjorde exakt som du när jag var grön och jag kallar mig grön än idag jämfört med vissa.
 
Att du tycker fakta och mycket text stämmer om en viss person som levt på 1470 talet ( med uppgifter från internet ) dessutom exakt födelsedata är väldigt ovanligt...på den tiden fanns ju ej dop begravnings böcker m.m..så redan där är uppgifterna vaga......
 
Så exakta födelsedata är väldigt ovanliga.....dessutom rör vi väl oss längst upp i norra Sverige nu...att någon plitat ner något för fantasin...är nog fel......men kan bli så om man söker uppgifter på  nätet...ena källan ger född omkr 1470...nästa kan ske våren 1470..o s v..till slut har ett födelsedatum skapats....inte ens i dom mest ( kända ) släkterna från den tiden är exakta ( oftast ) årtal, månad, datum för födelse noterat.
 
Men Sture kommer säkert ge dig uppgifter om den person du nämnt, och det lilla han nämt hitills så verkar de ju va en del att bita i.
 
Tord i Byr, lär blekna efter att tag  : )
 
Ska du ned i medeltid o söka vissa personer / ätter så finns det ÄSF och SBL som gäller som är av senare..dags/ data ( tolkningar )  och som kan finna stöd i dagens forskning om medeltiden.
 
Släktbiografier skapade på 1700-1800 talet av vissa släkter ( för förskönande av sina egna  släkten i medeltid ) får granskas efter det fåtal material som berör medeltida material, SBL och ÄSF. Även Svenskts Diplomatarium över medeltida brev finns ju tillgänglig, men där ska nog endast dom som kan tolka lagarna och den medeltida texten vara, och även latin.
 
Tyvärr så verkar ju tolkningarna av ( vissa tidiga ) texter till ( SD ) ha gjorts av personer enbart var kunniga i Latin ( i bästa fall ) och ej medletids historia, varvid en hel del fel kan föreligga, om släktskap födelse död m.m.
 
Hoppas defenitivt på rättelse av Kaj eller Torsten om jag missuppfattat en del om SD.

2006-07-09, 14:23
Svar #13

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Tack Benny för dina kloka ord.
 
Jag har förstått att man tydligen aldrig blir fullärd när det gäller släktforskning...
Men - det är ju så himla kul!
Att jag sen är grön och tar till mig uppgifter via nätet må väl iofs vara lite dumdristiskt. Men jag har ännu inte funnit att det material jag fått, byggt på stor del av E. Wahlbergs forskning, innehåller några större fel.
Eftersom jag nu börjar kontrollera allt via sökmotorer på Internet samt det som finns tillgängligt i Kyrkoböcker på nätet (Genline) så hoppas jag kunna slippa få problem längre fram.
Visserligen kan fortfarande datum/årtal misstämma men det anser jag att det är sånt man får ta. En slarvigt handskriven 3:a blir en 8:a o.s.v. Jag tror ALDRIG man hittar rätt till 100% när man backar klockan mer än 100 år tillbaka i tiden. Före det är nog en hel del osäkert...
 
Ni som dock har erfarenhet av släktforskning en längre tid verkar dock ha ett beundransvärt tålamod för oss nybörjare. Jag är överraskad över all den hjälp man får av er. Här verkar man inte sitta på baken och le i mjugg när man ser någon ha problem, utan alla(?) verkar ha viljan att hjälpa till. En stor eloge till er alla.
 
Skulle man göra fel som nybörjare så tar, i alla fall jag, gärna emot tips och råd.
Jag har ingen hemlig mailadress utan det är bara att klicka på mitt namn i vänsterhörnet och skicka ett mail. Det uppskattas - jag lovar!
 
Tyvärr har inte Sture hört av sig - än, så jag har inte kunnat skicka honom materialet.
 
Nåväl - nu ska jag fortsätta att korsreferera min fakta med nätet.....
 
Ha en fortsatt trevlig sommar!
 
Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna