ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigranters dödsfall, informerades Sverige?  (läst 1134 gånger)

2018-03-03, 19:29
läst 1134 gånger

Utloggad Mia Geimar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-04-01, 20:22
    • Visa profil
Hej!

Oerfaren och behöver hjälp. Har hittat släktingar som emigrerade, ena avled i USA (New York) 1940 och den andre dog i Kanada 1936. Har kikat i kyrkoböckerna men det står inget, jag tänkte ifall kyrkan fått information. Hittade inget. Någon som vet ifall USA resp. Kanada informerade svenska myndigheter om deras död? Jag är ju nyfiken på att försöka få fram mer om dem men det är inte lätt...

Tacksam om någon vet och kan berätta.

2018-03-04, 17:36
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil

Om den avlidne ännu var svensk medborgare meddelades UD om dödsfallet via svensk ambassad/konsulat.

I det fall den avlidne fått annat medborgarskap men saknade familj/arvingar i USA/Kanada, kan släktingar/arvingar i Sverige ha eftersökts via UD.

UD:s handlingar i fall som dessa, vid den tid du nämner, förvaras av Riksarkivet.
Hälsar vänligen
Maud

2020-07-10, 23:06
Svar #2

Utloggad Anders Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 22:43
    • Visa profil
@ Maud Svensson
Var i Riksarkivet ska man söka efter uppgifter där UD har eftersökt anhöriga i Sverige. Min mormor fick ett arv efter hennes försvunne bror i USA utbetalt till sig i Sverige. Ingen av hans två systrar i USA hade en aning om hans vistelseplats och jag har sökt efter en ledtråd via arvet till Sverige, men inte hittat något.

2020-07-10, 23:48
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil
Utan kännedom om vilken tid det gäller eller andra omständigheter kan jag bara ge ett allmänt råd att kontakta UD.

Amerikanska eftersökningar av svenska arvingar till avlidna svenskamerikaner gick/går via UD, vars äldre handlingar i dessa ärenden förvaras av Riksarkivet i Stockholm. UD:s arkiv kan ge dig det aktnummer som underlättar att finna den
eventuella akten i Riksarkivet. Handlingarna finns inte på nätet utan man får läsa dem på plats eller beställa kopia.
Hälsar vänligen
Maud

2020-07-11, 00:28
Svar #4

Utloggad Anders Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 22:43
    • Visa profil
Tack för snabbt svar . Årtalet var cirka  1945-46. Kan man mejla UD eller bör man ringa, tror du?

2020-07-11, 12:25
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil
Enklast är att ringa växeln som kopplar till rätt person.

Bör tilläggas att det nog är 10–15 år sedan jag senast ringde UD i ett ärende av detta slag, så det är möjligt att rutinerna ändrats. Man tycker ju att RA borde ha tillgång till register med aktnummer till de akter som förvaras där.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna