ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Andersson född 1774 "Åland", bosatt i Berg  (läst 609 gånger)

2018-03-04, 22:43
läst 609 gånger

Utloggad Christin Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-12-19, 22:12
    • Visa profil
Hej!


I husförhörsboken Möja (AB) AI:3 (1811-1818) Bild 70 / sid 2 (AID: v88760.b70.s2, NAD: SE/SSA/1540) står det att Anders Andersson föddes 1774 "Åland".
Jag sökte efter honom under Finland, men fick då tipset om att det kunde röra sig om Åland i Uppsala.
Det finns en Anders Andersson där som föddes 1774 (februari), men det är ytterst osäkert om det verkligen är han. Anders Andersson är ju inte direkt något ovanligt namn.
Det finns en familj till i samma husförhörsbok Möja på sidan 7, Eric Mattsson, där det också står "Åland". Jag hittar varken denna Eric eller hans hustru i födelseboken för Åland Uppsala. Därför misstänker jag att det ändå är finska Åland där Anders Andersson föddes.
Jag har letat i samtliga socknar på Åland, men har gått bet eftersom det finns så många Anders Andersson. De är dessutom ganska svårlästa.
I första hand önskar jag veta om någon vet om det är finska Åland som avses och ännu bättre om någon vet i så fall var på Åland han föddes.


Tacksam för hjälp!
Christin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna