ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Text i brev med bläckskada  (läst 1145 gånger)

2018-03-08, 22:41
läst 1145 gånger

Utloggad Mikael Hagelroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 11:46
    • Visa profil
Viktiga strofer i ett brev som lämnats till bouppteckning 1730. Det är en änka som beskriver sina ekonomiska problem och berättar då om sin familjs vedermödor. I en strof sägs något om Jonas Hagelroth som antagligen varit fånge i Ryssland. Är det någon som kan se vad det står? Även en underlig sak med några ord som står ensamt mitt på en rad..

Texten biläggs och finns på Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning (AB, A) F1A:102 1730-1730 Bild 310 / Sida 22

2018-03-09, 11:06
Svar #1

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Ett försök till tolkning.

En opsats
Hennes salig mans bror ryttare Jonas Hagelrot har kommit från Ryssland där han suttit fången. Han var rätt fattig och Jonas, hustrun och 2 barn varit hos Christopher och hans hustru i 2? månader, fått mat och dryck. Jonas har fått 2 rockar. Den grå har tidigare tillhört hennes salig man Anders Winter och den svarta rocken tillhört Christopher. Jonas och hustrun fick nya skor och reskost när de reste till Småland. Jonas har dött i Småland och änkan med 3 små barn rest till Stockholm. En flicka skaffade vi på Barnhuset. En gosse tog vi till oss. Har haft honom i 4 år, hållit i skola och med mat och dryck och daglig skötsel. Han är nu 9 år.

Salig mannens syskonbarn, som var sjöman dog hos oss. Vi lät begrava honom, det kostade 18 plåtar. Vi har skrivit åtskilliga brev och räkningar till Småland men ej fått betalt. Styvfadern lovar betala när hans mor dör. Om det då finns någon behållning.

2018-03-09, 11:39
Svar #2

Utloggad Mikael Hagelroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 11:46
    • Visa profil
Stort tack för denna fantastiska tolkning. Mina egna gissningar stämde inte alls. Detta ger en massa information i min forskning. Vidare mycket intressant att se hur svårt folk hade under denna tid. Nu måste jag finna denne Jonas Hagelroth alias Jonas Nilsson från Målilla som förotom deltagande i Stora nordiska kriget verkar ha dött i Småland och efterlämnat barn och hustru som bosatt sig i Stockholm.

2018-03-10, 23:38
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Andra stycket på sidan (vol. F 1 A:102, fol. 22r, Stockholms rådhusrätts 1:a avdelnings arkiv):

”Min Saligh mans bror Ryttarn Jonas Hagelrot kom ifrån Ryßland har
sutitt fången. Han war rät fattigh åck honom åck hans hustru åck 2 barn
hadde wie uttj 2 månaders tijd hos ås uttj qwarter åck då hadde sin mat
åck dryck åck han fäck 2 råckar utaf ås den ena råcken war grå den
kom min förrige Salige man till Anders Winter. den andra Råckän
war swart den kom min Saligh man Christopher Hagelrot till
åck Så fäck han åck hans hustru nye skor sedan när som die reste bort
åt småln så ga wie dom reßkost på wägen åck sedan blef han död uttj
småln Så reste änkian ifrån småln till stockholm med 3 små barn
1 flickbarn skaffa wij på barnhuset en gåße Som wij togh till os
Som wij har hafwit 4 åhr hållet uttj Schola åck mäd mat åck dryck åck
dagligh Schiötzel är nu 9 åhr gammal åck ännu har iagh honom hos migh.
åck min Saligh mans Syskonbarn Som war en Schiöman kom hos ås åck blef
död åck wij lättä begrafwa honom åck begrafninghän kom på 18 plåtar
wie hafwa skrifwit åtschiellige bref åck Räckningar till Småln åck ingen
betalningh hafwär wie fåt styffadrän låfwar ås betalningh när Som
hans mor blifwer dööd då lågwar styfadrän att betala ås om det blifwär
något äfftär hännäs dööd igiän.
min Saligh mans bror Hökarn Christian Hagelrot hafwär arbetat i 4 åhrs
tijd hos ås hadde sin fulla löhn lika som en an gießel åck hadde sin matt åck
dryck apart åck Så klädterät apart som wij intett giör ått någän an
gießell åck litätt betäncker änu uttj min fattigdom åck will öfwerrumpla
migh fattigh Sorghbundne änckia.”

2018-03-12, 18:27
Svar #4

Utloggad Mikael Hagelroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 11:46
    • Visa profil
Intressant! Tack! Här kom även information om tvillingbrodern Christian. En sådan här ”läsning” ger verkligen överraskande detaljer om de enskildas liv för 300 år sedan.

I början av brevet går Anna igenom allt hon fått lägga ut (såvitt jag förstått). Hon har betalt bröllopet och mannens utlägg för att bli skomakare och borgare. Efter några få år blir han sedan sjuk och skuldsatt. Och i detta avsnitt har mannens släkt varit en belastning för henne.

 Jag tror att syftet med brevet är att påverka fördelningen av arvet eller en inlaga i protest mot någon fordran i bouppteckningen. Hon får dock behålla gården i kvarteret Småland, Maria församling, som hon hade med sig i giftet. Kanske hade brevet önskad effekt.

Undrar om sättet att skriva kan säga något om dialekt. En del fakta talar för att brevskriverskan är upplänning men viss information (i fortsättningen på brevet där jag tror hon talar om någon liten egendom i Kalmar) antyder koppling till Småland..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna