ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hans Mickelsson Mukka (Hannumukka?)  (läst 761 gånger)

2004-05-23, 16:57
läst 761 gånger

Gunilla Hansson

Jag söker bakgrunden för Hans Mickelsson Mukka (Hannukukka?)han var född 1738 i Pello och startade nybygget Lahti, och hans husrtru Anna Mickelsdotter född 1741. Var kom de ifrån och vilka var deras föräldrar?

2004-05-24, 09:01
Svar #1

Utloggad Berit Wenngren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 275
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 18:24
    • Visa profil
Hej Gunilla,
Hans Mickelsson Mukka Lahti f 1733-01-12 i Pello g 1765
med Anna Mickelsdotter f 1741.  
 
Enligt mina anteckningar fick de 8 barn tillsammans men det kanske finns fler.
 
F Mickel Hansson (Hannunmikko) Mukka Hannu f 1698-1763 i Pello. Omgift med Brita
Andersdotter f 1678-1757 (Änka efter Per Hansson Ero f 1668-1740)
 
m Brita Larsdotter Pieti f 1702.  
 
Källor: A1:A, Hiski, Wahlbergs samlingar
 
mvh
Berit

2004-05-24, 14:04
Svar #2

Gunilla Hansson

Hej Berit!
Tackar tackar nu vet jag hur jag skall fortsätta. Jag försöker finna anorna för Karsikko i Jarhois och detta var välkommet tillägg Gunilla

2005-01-06, 19:22
Svar #3

Lisa Wanhainen

Hej Gunilla Hansson,
 
Du skriver att du försöker finna anorna för  
Karsikko i Jarhois. Jag har fått den bilden att  
Karsikko i Jarhios kommer från Simo i Finland  
från stället som heter just Karsikko. Kan det  
vara riktigt? Jag vill gärna veta hur det ligger  
till. Om du har mer information, kan du vara  
snäll och maila mig.

2005-01-07, 00:22
Svar #4

Gunilla Hansson

Hej Lisa
Jag har inte hittat någon Simo, men vore intresserad av att se ett sådant samband. Den förste Karsikko i Jarhois vad jag vet, Daniel Isaksson, kallades först Olkamangi i kyrkböckerna  som tillnamn, eftersom han kom därifrån. han kallas först några år senare Karsikko De kommer från Mukka i Pello. Jag har trott att de kanske inledningsvis bodde på Karsikkoniemi, men det är bara en gissning. Mailar dig lite mer om Karsikkos anor. Men varför kopplar du Karsikko i Jarhois - något mer än namnet?
Gunilla

2007-04-14, 15:43
Svar #5

Malte Leinehed

Hej Minette Eriksson och Berit Lindblom. Vi är förmodligen inne och forskar på samma person,Fredrika Johansdotter Daneli, född i Saivis den 2 dec. 1835.Hon är min farfars mor. Jag har uppgifter om henne. Om du kan och vill hör av dig till Malte Leinehed

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna