ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart i Järpås  (läst 1247 gånger)

2018-03-12, 13:10
läst 1247 gånger

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil
Hej,


jag söker hjälp att utläsa vart Maria/Maja var född i Järpås, jag ser helt enkelt inte vad det står.


Maria/Maja Johansdotter, född 26 JAN 1815 i Järpås.
Far: Johannes Eriksson
Mor: Stina Andersdotter
Järpås C:5 (1760-1860) Bild 125 / sid 658 (AID: v46104.b125.s658, NAD: SE/GLA/13266)


Tackar på förhand
Anna

2018-03-12, 14:32
Svar #1

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Föräldrarna var bondefolk i Stensgården, Höra socken.
Höra AI:2 (1812-1823) Bild 20 / sid 26

2018-03-13, 20:43
Svar #2

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil
Stort tack för hjälpen! :)


Finns det någon lathund för alla byar, gårdar och socknar som går i och ur varandra i trakterna kring Järpås?

2018-03-16, 14:34
Svar #3

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
När jag började släktforska i dessa trakter för många år sedan - så hade jag också besvär med att försöka hålla reda på om ortsangivelserna avsåg pastorat eller socken. Det är alltså inte ens alltid som angiven ort (by, gård) finns i ens samma pastorat-bok. Men prästerna på den tiden hade säkert koll ;-)

Så jag har använt mig av orts-registren för respektive sockens husförhörslängder, för att se vilka platser det finns där.

Att märka är att gränsdragningar mellan socknar även gjorts om lite här och där under åren ...

Själv passade jag på och köpte en karta i pappersformat hos Västgöta Genealogiska Förening, på någon av SläktForskarDagarna.
Den har givit mig en bra "överblick" över alla dessa små socknar.

Det finns diskussion i detta ämne sedan tidigare:
https://forum.genealogi.se/index.php?topic=41277.0

Men denna ger väl i dagsläget inget bra tips i övrigt ?

Hittar nu ett par "resurser" på nätet som kanske kan ge visst stöd i frågan ?


Men generellt sätt, så har jag under senaste år haft god hjälp av att använda Lantmäteriets karta:
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

I den kan man zooma in allteftersom, för att se vilka platser som finns i betraktat område. Ända ner till gårdar och småvägar !

Visserligen är väl detta för nutid, men de flesta platser har väl överlevt sedan förr i tiden ;-)
Jan Lilliesköld

2018-03-16, 19:32
Svar #4

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil
Hej Jan,


Stort tack, det där hjälper verkligen! Det jag funnit krångligast har varit när man hittar någon i födelseboken och letar och letar efter gården i husförhörslängden (för att sedan sida för sida försöka hitta personen istället... utan resultat) och sedan inser att man hittat personen i födelseboken i en församling fast gården finns i ett annat. Att googla har hjälpt en del också men med din hjälp kommer det bli lättare!


Hoppas du får en go helg!
Anna

2018-03-16, 21:48
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det är alltid bra att läsa informationen om den bok man tittar i.  :)

När man t ex markerar volymen Järpås C:5, så står det i inforutan överst: Omf(attar) pastoratet. Tittar man sedan på inledningen i boken (bild nr 3 i AD), står det: Järpås, Uvereds, Häggelsleds Födelsebok 1760-1860. Då vet man vilka socknar det handlar om.

2018-03-16, 23:13
Svar #6

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Jovisst - det underlättar ofta att kolla vad en längd "står för"-

Att ministerialböckerna i dessa Västgöta-trakter många gånger har förts på pastoratsnivå, medan husförhörslängderna fördes per socken, var inget jag var medveten om, när jag då började släktforska på min mormors sida för många år sedan (1960-tal).
(mormor var född just i Järpås)

För innan dess hade jag forskat i andra delar av Sverige, där man inte gjort så.

Men man fick lära sig att kyrkobokföringen inte varit likartad på alla håll i Sverige, vare sig i tid eller rum  ;)
Jan Lilliesköld

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna