ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skogs-Tibble C1 1758 - 1824 (SE/ULA/11338/C/1)  (läst 677 gånger)

2018-03-12, 14:56
läst 677 gånger

Utloggad Madeleine Axberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:36
    • Visa profil
Hej, finns det någon som kan hjälpa mig att tyda texten på sidan 20. Jag har i min sökning hittat en ana som heter Erik Carlsson och som är född 1766 i Skogs-Tibble. Detta år föds det uppenbarligen två Erik. Så nu gäller det att välja rätt. Fadern borde ju heta Carl. Jag har tolkat att den första Erik har en far som heter Carl Matsson men hans födelsedatum stämmer inte med det datum som jag hittat i en husförhörslängd långt senare, då är det förr den Erik som föds i oktober som gäller, men här lyckas jag inte läsa vad det står. Tar tacksamt emot tydning av bägge Eriks uppgifter.

Tack på förhand från Madeleine
Hälsar Madeleine

2018-03-13, 19:54
Svar #1

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Den Eric som föds 11 september är barn till torparna Carl Matsson och Anna Andersdotter och den som är född 7 oktober är son till torparna Per Hansson och Margareta Hansdotter i Stockmossen. Det första torpet är svårare att läsa ut men slutar på -torp.

2018-03-15, 09:29
Svar #2

Utloggad Madeleine Axberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:36
    • Visa profil
Tack, när du skriver texten så ser jag också att det står det. När det gäller torpets namn så har man kanske inte skrivit just torpets namn. Kanske står det Wrå? I husförhörslängderna har man bara skrivit Wrå torparna.

Jag hade fel angående födelsedatum, min Erik var född den 11/9. Det stämmer även när jag vandrar i husförhörslängderna. Har hittat honom och sedan Carl Matsson till 1745 (A I/1). Vad jag ser är det den första husförhörslängden som finns härifrån. Någon som vet om det stämmer? Om ja; kan man söka vidare bakåt på  ågot vis eller är det stopp här?

Madeleine

Hälsar Madeleine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna