ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Litet läshjälp av lysningshandlingar?  (läst 898 gånger)

2018-03-13, 19:08
läst 898 gånger

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Hej


Det lyser för Johan Friberg och Barbro Catharina Norström 1789 i Hedvig Eleonora (HE HVa:40 bild 95-99, par nr 23).
Barbro kommer från Norrtälje, så hon är klarlagd med Johan vållar mig bekymmer.
Uppfattar av lysningshandlingarna rörande honom att han har papper från såväl Nacka som Bromma. men kan inte hitta honom där i HFL.
Till det kommer att jag är så dålig på att tyda de prästerliga kråkfötterna. Har någon lust att hjälpa mig att uttyda texten, ifall den mer mera info att leta på så jag hittar honom.


Johan hade varit gift en gång innan med Greta Sjöberg, jag håller på att leta efter Johan även utifrån henne.


Tack på förhand


Hälsningar
Marre

2018-03-17, 18:07
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Det som rör Johan Friberg:

"Som trägårdsidkaren Johan Friberg med wederbörligt intygande styrckt att dess aflidna hustru Maria Greta Sjöberg icke efter sig lemnat någon egendom att uppteckna eller ärfwa, så finnes inga afwittringshinder ligga honom i wägen att träda i annat gifte; hwilket betygar Stockholms Stads Justitiae Collegium d. 18de augusti 1789
På Collegii wägnar/Pehr Gust. (Jancke?)/Collegii notarius"

"Trägårdsmästaren Johan Friberg har i nedanskrefna församling wistats ett och ett halft år, under wilken tid han blifwit enkeman, icke bewistat förhör eller den H. Nattwarden men fördt beskedelig wandel, är alt hwad attesteras kan, af Nacka och Erstawiks prestagård d. 5 Apr. 1787. And. Insulander, Com[minister] L[oci]"

"Förenämnde Johan Friberg flyttar till Stockholm med samma wittnesbörd, hwarwid märkes att han bewistat förhör then 19 hujus, läser någorlunda i bok, Luthers catheches wäl, något i Spörsmålen, förstår enfaldigt, beg(åt?)t Nattwarden i dag och är, så wida jag har mig bekant, äktenskapsledig. Attesteras af Bromma Prästegård then 30 September 1787.
Eric Kåreström ad Eccl. Br. Com"

2018-03-18, 10:06
Svar #2

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Tack Bertil


Får ge mig i kast med Bromma igen och se om det går att hitta någonting på Johan. Förhoppningsvis är det som man säger ' tredje gången gillt'.


Hälsningar
Marre

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna