ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd far i Ryssby Kronobergs län  (läst 681 gånger)

2018-03-15, 15:00
läst 681 gånger

Utloggad Annika Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 15:24
    • Visa profil
Min farmors morfar, Carl August, står som oäkta. Han föddes 1854 i Ryssby Kronobergs län. När han blir lite äldre och de börjar skriva ut efternamn står det Andersson/Andreasson i alla kyrkböckerna. Detta gör det till efter ett el två av hans barn är födda (i deras födelseböcker), sedan står han som Carlsson efter sin styvfar. Gäller modern Anna Greta och sonen Carl August här: Ryssby (G) AI:13 (1850-1855) Bild 191 / sid 179 (AID: v19232.b191.s179, NAD: SE/VALA/00313)

Detta tyder jag som att prästen visste vem som var hans far och att det då var någon som hette Anders eller Andreas. Jag har gått igenom husförhörsböckerna runt 1854-1855 från pärm till pärm och där finns ett par män som heter så, men inga med några anteckningar om att de skulle vara far till min släkting. På rätt många ställen i de två husförhörsböckerna står det om kvinnor som blivit dömda för lönskaläge och om män som blivit dömda för att gjort kvinnorna med barn. Oftast står det vilken kvinna det gäller också.

Letade sedan i husförhörsboken för grannbyn, och hittar där en Anders som är anklagad för lägesmål, men att de kommit fram till någon sorts förlikning. Står inte vem kvinnan är och jag kan inte tyda all text så jag vet inte om det ens gäller det året som min släkting föddes. Gäller Anders Peter Abrahamsson längst ner här: Berga (G) AI:14 (1852-1861) Bild 225 / sid 213 (AID: v18298.b225.s213, NAD: SE/VALA/00029)

Min tanke är att det kanske är denne Anders och att det inte skrivits något i Ryssbys kyrkoböcker eftersom de kom fram till någon förlikning och att det bara var prästen i Berga som skrev in det i den kyrkoboken. Men det är ju allt för lite att gå på för att alls veta om det stämmer.

Hur går jag vidare? Jag har kollat i domboken på hösttingen 1854, men där står ingenting. Har beställt inläsning på vårtinget 1855 för att se om det är med där. Men frågan är om det är med om de kom fram till förlikning?

2018-03-15, 16:41
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil

Lägersmål o äkt.hinder anmälda men förlikning ingången och därför till äktenskap ledig enl bet. förv. i 1861 års hinderslöshetsbet.
Hinderslöshetsbet 7/9 61,  står det  angående AP Abrahamsson. 

Ett sådant papper skulle kunna ha bevarats i bilagor till lysningsboken i Åsenhöga församling där han vigdes 1861.
Noteringen om lägersmålet dyker upp  efter 1857, när AP flyttade hemifrån.
Om en förlikning kom till stånd så behövde saken ju inte dras inför tinget.



2018-03-15, 18:56
Svar #2

Utloggad Annika Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 15:24
    • Visa profil
Tack för svaret!

Gjorde mig lite klokare, men fortfarande inte klok på om det är min släktings okände far eller inte. Stod inget i lysningsboken tyvärr. Ingen anteckning alls mer än att hennes far biföll eller nått sånt. Han försökte gifta sig 1860, men det stoppades så det blev inte av, men det var i Berga så där visste väl alla vad han gjort.

Får väl lägga detta åt sidan ett tag igen och återkomma och se om jag blir klokare. :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna