ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nederby grenadjärtorp no 94  (läst 751 gånger)

2018-03-15, 22:30
läst 751 gånger

Utloggad Lilian Linnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-09-21, 18:52
    • Visa profil

Min grenadjär Carl Magnus Fridland blev antagen 1844 till Grenadjärbataljonen Ö.Härads komp. rote no89 Drakulla. From 1847 flyttar han till Nederby grenadjärtorp no 94 Myresjö.
Nu är min fråga Var låg detta torp? Kan inte hitta det på kartan eller på nätet.
Med vänlig hälsning
Lilian Linnér

2018-03-15, 23:29
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Det finns på Generalstabskartan som finns elektroniskt på Lantmäteriets webbplats, men är otydligt. Det låg norr om själva Nederby, ca en fjärdedel av avståndet till Rågsjö.


Torpet finns utmärkt på skifteskartan från 1877, 06-MYR-40 (också Lantmäteriet), det har nr 559 (själva numret inte utsatt på kartan vad jag kan se) och dess åkrar har nr 560 (utsatt). Dock inte lätt att exakt finna var det är på dagens karta, men jag tror torpet blivit friköpt och nu utgör Nederby 1:4, själva huset låg då i dess östra ände (fastigheter går att se på hitta.se).

2018-03-16, 09:32
Svar #2

Utloggad Lilian Linnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-09-21, 18:52
    • Visa profil

Tack Leif!
Jag blir lika förundrad över att det finns så många med så mycket kunskaper och som är på hugget!  ;D :o

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna