ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingrid Jonsdotter på Kallsö  (läst 732 gånger)

2018-03-24, 19:46
läst 732 gånger

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Det här är en lite allmän och vag fråga, men jag hoppas det är okej.
Jag har börjat höra talas om en Ingrid Jonsdotter som ska vara född på Kallsö i slutet på 1500-talet. Hon anges vara anmoder till många i skärgården, så jag har sökt en tid efter källor om henne. Men det är som förgjort, jag finner inga källtexter, inget konkret och inga antavlor att börja gräva i. Känner någon till om det här är en bekräftad person, eller om det mest är en myt?

/Pelle Filipsson

2018-03-24, 21:30
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hejsan Per!

Det kan handla om den Ingrid Jonsdr, som dog 21/2 1672 i Kallsö, 82 år. Hon är dåligt känd,
moder till Jon Olofsson i Kallsö. Denne Jon var ingift i Kallsö ca 1649 med en änka Anna Svensdr.
Jon dog troligen i Kallsö 1689/90.

En bror Håkan Olofsson till Jon är känd, gift 28/11 1658 med Brita Persdr, då i Kallsö, sen
bosatt i Aspöja och Marö, där Håkan dog 1675.

Kan det stämma med din Ingrid?

/ Lennart





2018-04-08, 19:25
Svar #2

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hej Lennart. Det är ännu rätt oklart. Jag letar runt i källorna för att se vad jag kan få bekräftelse på. tack ska du ha för kopplingarna till sönerna.
/Pelle Filipsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna