ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hans Hansson och Maria Månsdotter i Perstorpet 1750-70-tal  (läst 585 gånger)

2018-04-01, 19:34
läst 585 gånger

Utloggad Urban Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 19:18
    • Visa profil
Finns det någon här som vet mer än det ni kan läsa nedan om Hans Hansson och Maria Månsdotter i Perstorpet under Vigelsbo?

Att döma av mantalslängderna bor de där åtminstone från 1759 till 1773 och de får åtminstone fem barn mellan åren 1760 och 1769 (Hans, Måns, Måns, Kerstin, Kerstin). Den yngsta dotter Kerstin (eller Stina), f. 1769-12-31, kommer senare att bosätta sig i Rystad där hon gifter sig med Petter Markfeldt. Till Rystad kommer så småningom även hennes mor, Maria Månsdotter, som blir kvar där till sin död 1794. Enligt Rystad AI:1 (1788-1796) sid 42 kom hon dit 1790 från Linköping och var född 1725 i Vårdnäs.

Så långt allt väl. Jag har vidare hittat en änka Maria Månsdotter som flyttar från Linköpings domkyrkoförsamling den 5/1 1790 (BII:1 sid 39). I AI:2 (1788-1796) sid 107 nämns också en Maria Månsdotter som flyttar till Rystad. Det står dock inte vare sig något födelse- eller flyttår där, men det verkar troligt att det är hon.

I Linköpings dödbok finns en profoss Hans Hansson som dör 1789-12-26, 60 år gammal. Vad som talar för att det skulle kunna vara rätt Hans Hansson är åldern, att änkan flyttar därifrån strax efteråt och att jag inte hittat någon Hans Hansson i Nykils dödbok. Något som talar emot är att han inte finns med i husförhörhörslängden på sid 107 där änkan står. Linköpings husförhörsböcker är dock så kladdiga vid den här tiden och jag har inte gett mig på att lusläsa dem ännu för att se närmare på var han kan tänkas finnas.

En annan hypotes är att Hans Hansson dör medan Maria bor kvar i Nykil. Det är nämligen en änka vid namn Maria Månsdotter som gifter sig 1775-10-20 med en Jonas Karlsson i Vigelsbo (dit Perstorpet hör) och på deras första barns dop i maj 1776 finns bland vittnena en Karl Jonasson i Perstorpet och en Anna Månsdotter (eventuellt samma som förekommit tidigare vid Hans Hanssons och Maria Månsdotters barns dop).

Något som talar emot detta är att Hans Hansson borde ha funnits i begravningsboken mellan 1773 och 1775. Dessutom kan man tycka att Maria Månsdotter var lite för gammal för att få barn 1776 om hon föddes i Vårdnäs 1725. Men det verkar hon å andra sidan inte ha gjort, utan den bästa kandidat jag hittar är en Maria Månsdotter som föddes 17/8 1728, som då skulle ha varit strax under 48 år när hon fick sista barnet, vilket inte är helt uteslutet men inte heller särskilt sannolikt.

Som synes är ingen av hypoteserna riktigt bra samtidigt som båda är möjliga, så det skulle behövas fler detaljer för att få ihop pusslet. Jag skulle vara mycket tacksam om någon känner till och vill dela med sig av något intressant i sammanhanget.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna