ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DNA-test Myheritage(vikingagenen)  (läst 9860 gånger)

2018-04-02, 19:10
läst 9860 gånger

Utloggad Zenek Podsedkowski

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2018-04-04, 14:35
    • Visa profil
Hej. Fick svar på mitt test, som går tillbaka ca 4 generationer. Jag har en polsk pappa och svensk mamma. 50% var polskt, 25% skandinaviskt men 25% var irländskt//skottskt. Jag har släktforskat på min fars sida, ca 12 generationer, på min mors sida 7 generationer. Det finns inte än chans att något keltiskt finns där. Vsr kommer det keltiska ifrån? Kan det poppa upp en gen från ännu längre tillbaka? Jag har hört talas om vikingagenen, vad innebär det? Mvh Zenek

2018-04-03, 00:42
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 03:37
    • Visa profil
Tror man på testet var alltså din farfar eller morfar en irländare/skotte istället för den som du tror. Finns syskonbarn du också kan testa för att se om det skiljer?

2018-04-03, 00:56
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1242
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 08:34
    • Visa profil
Varifrån kommer dina matchande DNA-släktingar?
Om ett annat mönster här är nog etnicitetsuppskattningen väldigt osäker.

2018-04-03, 17:41
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Man kan i alla fall inte räknat så att 25% måste motsvara farfar eller annan i samma generation. Då skulle många fler bli 100% svenska.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2018-04-03, 19:27
Svar #4

Utloggad Zenek Podsedkowski

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2018-04-04, 14:35
    • Visa profil
Vad jag menar är att det inte finns, vare sig på pappas eller mammas sida, något irländskt som är framforskat i arkiv 8 generationer. Däremot har jag någon gång hört talas om att den sk "vikingagenen" kan göra sig påmind efter flera generationer. Vikingarna importerade gärna irländska/skotska kvinnor tillbaka till hembygden. Den genen skulle alltså kunna dyka upp med jämna mellanrum. Är det någon som kan mer om den teorin?

2018-04-03, 19:52
Svar #5

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Det jag har sett om en vikingagen är från Storbritannien där en del verkar säga "Viking gene" då de antar skandinaviska anor i DNA-test.

VH Klas

2018-04-04, 10:52
Svar #6

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1242
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 08:34
    • Visa profil
En ensam gen kan inte själv förklara varför du i din etnicitetsuppskattning får 25% av något. Så långa gener finns inte. Det måste handla om väldigt många olika DNA-bitar i så fall.
Endera är din etnicitetsuppskattning helt uppåt väggarna, många andra har fått konstiga dito från olika DNA-test-företag, annars har du nog som några redan har nämnt, en anfader/anmoder någon/några generationer bort med irländskt/skotskt ursprung.
Jag tippar att det är din släktforskning som stämmer och att MyHeritages etnicitetsuppskattning som inte stämmer.
Återigen, du borde jämför din etnicitetsuppskattning med dina matchningsresultat. Om många av dina matchande DNA-kusiner bara har skotska eller irländska rötter då kan du ju börja undra om din etnicitetsuppskattning faktiskt kan stämma. I andra fall så får du nog se din etnicitetsuppskattning som ett udda men kanske roligt och inte alltför sanningsenligt resultat.

2018-04-08, 21:02
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5024
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:23
    • Visa profil
Jag har 11,6% britiskt/iriskt men inte en enda engelsman bland mina anfäder och mitt släktträd börjar bli ganska stort. Dessutom har jag kunnat bekräfta några generationer tillbaka på alla grenar med DNA-träffar så jag tvivlar starkt på att det beror på att någon av mina anmödrar roat sig utanför äktenskapet. Jag tror helt enkelt denna teknik är för ny och opålitlig ännu. Gör ett nytt test om 20 år och se om det blir samma.

2018-04-09, 08:24
Svar #8

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag tror du drar fel slutsats. Karin Bojs och Peter Sjölund skrev 2016 boken "Svenskarna och deras fäder". Det har funnits stora förflyttningar före historisk tid, dvs. för vanlig allmoge före 15- och 1600-talet. Istället för att såga resultatet så sök istället rimliga förklaringar. Författarna, som i första hand riktar in sig på Y-DNA:t, pekar på invandring till kustområdena på s 50 (sökte sig över Nordsjön mot Jylland och Sveriges västkust" fölr 4000 år sedan. På s 100 talas det om "flödet av Rutgers söner från Irland, Skottland och norra England till nuvarande Sverige under vikingatid" vilket författarna på följande sida vill förklara med att vikingarna tog slavar.
När det gäller mitt eget Y-DNA så finns ett 15-tal matchningar i Skelleftetrakten. Övriga matchningar finns i Storbritannien och USA med ett flertal skotska efternamn. Det ger inte sken av att "tekniken är för ny och opålitlig ännu". Min svåger har närmaste matchning hos en fyrmänning. Resten är britter. Ytterligare en person i trakten som jag misstänkte skulle ha samma Y-DNA som min svåger, men som var fel, har bara matchningar bland engelsmän. Åtminstone min svåger och jag själv har inga britter i våra antavlor.

2018-04-09, 09:25
Svar #9

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Själv har jag i MyHeritage 16% finskt och 9% baltiskt. Jag tror säkert det är rätt, får finska matcher också, ibland beräknade som nära, men det finska ligger så långt bort att jag inte skulle ha kunnat klara att forska fram det på egen hand. Men har fått mig tillsänt Säfsnäs personförteckning som visar finnar i Säfsnäs. Måste inte vara farfars generation.
För att inte tala om de finska romerna, som har stor % Sydsasien, fast de inte kom därifrån nyss.
hälsn Ingrid
Ps i Ftdna är det baltiska utbytt mot west and central, så ingen exakt vetenskap. Men Finland är de eniga om.
Olof och Ingrid Bergström

2018-11-26, 11:15
Svar #10

Utloggad Christer Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-11-27, 14:57
    • Visa profil
Jag tror du drar fel slutsats. Karin Bojs och Peter Sjölund skrev 2016 boken "Svenskarna och deras fäder". Det har funnits stora förflyttningar före historisk tid, dvs. för vanlig allmoge före 15- och 1600-talet. Istället för att såga resultatet så sök istället rimliga förklaringar. Författarna, som i första hand riktar in sig på Y-DNA:t, pekar på invandring till kustområdena på s 50 (sökte sig över Nordsjön mot Jylland och Sveriges västkust" fölr 4000 år sedan. På s 100 talas det om "flödet av Rutgers söner från Irland, Skottland och norra England till nuvarande Sverige under vikingatid" vilket författarna på följande sida vill förklara med att vikingarna tog slavar.
När det gäller mitt eget Y-DNA så finns ett 15-tal matchningar i Skelleftetrakten. Övriga matchningar finns i Storbritannien och USA med ett flertal skotska efternamn. Det ger inte sken av att "tekniken är för ny och opålitlig ännu". Min svåger har närmaste matchning hos en fyrmänning. Resten är britter. Ytterligare en person i trakten som jag misstänkte skulle ha samma Y-DNA som min svåger, men som var fel, har bara matchningar bland engelsmän. Åtminstone min svåger och jag själv har inga britter i våra antavlor.


En stor folkvandring började efter den lilla istiden som pågick mellan ca år 535-536 där ett vulkanutbrott av en supervulkan ledde till så stora askmängder att solljuset inte nådde ner till marken. Det blev kallt och missväxt vilket gjorde att bondebefolkningen på stora delar av europa tvingades flytta och kylan gjorde att man rörde sig söderut. Många flyttade hem igen när askan väl lagt sig, andra blev kvar osv.


Man skall komma ihåg att detta skedde ganska nära efter folkvandringstiden så det fanns en hel del kontakter och handelsvägar. I antal personer var det nog fler som flyttade 536 än under folkvandringstiden, men då många flyttade hem igen så har det inte gett lika stort avtryck efteråt.


2018-11-26, 18:33
Svar #11

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Folkvandringar som ägde rum på 500-talet och eventuella återvandringar som kanske ägt rum även om vi inte vet något om detta, tror jag knappast är orsaken till att "Huggorm" har anfäder med brittiskt/ iriskt ursprung. För det första så tror jag inte att man utan vidare kan avfärda svar på DNA-analysen med motiveringen att tekniken är ny och opålitlig. För det andra så skulle en återvandring från Brittiska öarna inte gett något tillskott till DNA:t, om inte man tog slavar med sig. För det tredje är kopplingen från många svenska DNA-analyser till Brittiska öarna enligt Bojs-Sjölund så pass frekvent att de försöker förklara det med att vikingarna tog slavar på sina räder till Brittiska öarna under vikingatiden. Vikingatiden brukar räknas från 791. Enligt Wikipediaartikeln om anglosaxare skall det skett invasioner under både 400- och 500-talen av olika stammar från nuvarande Danmark och Norge. Men där står inget om återvandring. Känt är i alla fall att många av vikingarna kom hem och att de då troligen haft slavar med sig (Ulsterkrönikan, Rigstula).

2018-11-26, 20:07
Svar #12

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5024
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:23
    • Visa profil
Hur bestämmer DNA-företagen vilken nationalitet en viss DNA har? Jag misstänker att de kollar på var personer som har just de generna bor och i den mån det är möjligt vilken bakgrund personen har. När tillräckligt många med en viss gen är från samma område bestämmer man att det är tex. brittisk arvsmassa. Och därför menar jag att det troligtvis fortfarande finns ganska stora felmarginaler, då det är ny och oprövad teknik och underlaget ännu inte är väldigt stort.


2018-11-27, 06:27
Svar #13

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Ja, det vore ju märkligt om din misstanke skulle ha fog för sig. Om man skulle ha många emigrantsläktingar skulle man alltså ha amerikanska gener?

2018-11-27, 14:50
Svar #14

Utloggad Christer Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-11-27, 14:57
    • Visa profil
Ja, det vore ju märkligt om din misstanke skulle ha fog för sig. Om man skulle ha många emigrantsläktingar skulle man alltså ha amerikanska gener?

Jag har 1.5% amerikanska och 1.2% nigerianska gener trots att jag inte kan hitta några kopplingar dit annat än att det finns emigranter och mulatter bland dem samt en släkting som angett Nigeria som det land denne bor i just nu..

2018-11-27, 19:48
Svar #15

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5024
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:23
    • Visa profil
Brittiska gener kan bortförklaras på diverse olika sätt, men nigerianska? Hade man det i släkten skulle man nog veta det. Nej, som sagt tror jag DNA-tekniken har en del uppstartsproblem kvar att rätta till innan det är tillförlitligt.

2018-11-27, 21:55
Svar #16

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1242
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 08:34
    • Visa profil

"Tekniken är ny och opålitlig".
Tekniken är det nog inget fel på. Metoderna eller "materialet" kanske däremot inte är optimala.
Metoderna eller "materialet"=hur referenspopulationerna ser ut (antalet populationer, antalet i varje population, hur referensindividerna verkligen representerar sin[a] referenspopulation[er]) och hur de (referenspopulationers/"etniciteterna") benämns.
Jag tycker nog man ska utgå ifrån att uppskattningarna inte är helt säkra idag i alla fall.
Det som verkligen inte överensstämmer med pappersforskningen eller om samma testade individ fått påtagligt olika uppskattningar från olika företag får nog som ofta nämnts tas med en stor nypa salt.

2018-11-28, 07:22
Svar #17

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag tror ändå inte att förekomsten av nu levande nigerianska släktingar skulle förklara "1,2 % nigerianska gener". Det kräver väl att släktingen också har låtit analysera sitt DNA? Är det så?

2018-11-28, 21:25
Svar #18

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
FTDNA kallar mindre än 2% "background noice"
Ingrid Be
Olof och Ingrid Bergström

2018-11-30, 15:33
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
För de som prenumererar på Släktforskarförbundets eminenta tidning, Släkthistorisk Forum, så finns i senaste numret en artikel som beskriver hur man bör se på det som företagen kallar etnicitet eller ursprung.

Min korta beskrivning är att företagen skaffat sig referensgrupper från olika delar av vår värld, små grupper av nu levande  som får representera ett befolkningsurval för regionen.
Sedan jämförs ditt test med dessa grupper och sedan tittar man på hur likt DNAet är.  Eftersom vi vet att det autosomala DNAet fördelas slumpmässigt så är metoden högst osäker. Det går inte att prata om att av någons DNA påminner 1,8% om en grupp från Nigeria. Det är inte alls vetenskapligt, egentligen på gränsen till oseriöst.  Det som är av vikt vid DNA testning är de matchlistor som produceras, där är det riktig jämförelse mellan två personers DNA som görs.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna