ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Larsson, född år 1719 i Nyed - bror till Sven Larsson i Upperud?  (läst 777 gånger)

2018-04-03, 11:01
läst 777 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
 Jakten på den gemensamma anan till en av mina amerikanska DNA-träffar har fört mig till en Anders Larsson som enligt uppgift (Nedre Ullerud AI:2 s 22, SVAR-id: C0038266_00022) var född i april 1719 i Nyed.


Anders Larsson, som var gift med en Lisa Carlsdotter och med henne fick bl a sonen Lars år 1746, dottern Annika år 1749 och sonen Erik år 1754, bodde i Bäckelid, Nedre Ullerud, där han dog år 1789.


Han skulle stämma väl, rent tidsmässigt, som bror till min ana Sven Larsson, född år 1721 i Upperud, Nyed.


Jag har dock inte lyckats finna denne Anders i Nyeds födelsebok…


Finns det någon som känner till huruvida födelseboken har luckor, eller om födelseåret är fel angivet i husförhörslängden, och om denne Anders således trots allt – liksom "min" Sven – kan ha varit son till Lars Olofsson och Anna Sigfridsdotter i Upperud?


Det vore fantastiskt att få klarhet i detta…


Med tacksamma och nyfikna hälsningar,


Christian Juliusson
 

2018-04-03, 18:42
Svar #1

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Tyvärr så saknas en hel del barn i många födelseböcker. I varje fall i Sunne och Lysvik.
Med vänliga hälsningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna