ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helena Mathilda Berndtsson f 1845-03-13  (läst 617 gånger)

2018-04-03, 22:59
läst 617 gånger

Utloggad Jan Efverlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2022-12-19, 13:29
    • Visa profil

Som barn fick jag höra att vi på något sätt var "släkt med Wrangel i Halmstad".


I min egen släktforskning har jag aldrig kunnat hittat någon anknytning till Wrangel men visste att ryktena på något sätt handlade om min farfars farmor Helena Mathilda Berndtsson, född i Halmstad 1845-03-13: Halmstad-CI-8-1842-1860-Bild-31-sid-55 AID: v92478.b31.s55


Under min egen forskning kom jag fram till att det fanns en Wrangel vid Sperlingsholm. Godset ägdes av Henning Gustav Wrangel men då han avled 1833 så övertogs godset av kusinerna Hugo och Malcolm Hamilton[/size]. "Henning Gustav Wrangel, född 4 februari 1780 på Oretorp i Vinslöv, död 21 oktober 1833 på Sperlingsholm". Eftersom Helena Mathilda inte föddes förrän 12 år efter det att Wrangel hade avlidit så matchade detta inte berättelsen som jag hade fått höra som barn.

För några år sedan fick jag dock kontakt med en släkting i Malmö vars mor var barnbarn till Helena Mathilda. Släktingens mor mindes att Helena Mathilda hade sagt något i stil med:
"Jag är dotter till Hamilton på Sperlingsholm, och under min uppväxt fick jag korgar hemskickade med mat och kläder därifrån, samt jag fick även betald utbildning, bland annat vid en hushållsskola".


Jag kollade då upp detta spår och nu så stämde årtalen mycket bättre. Bröderna Malcolm och Hugo Hamilton ägde Sperlingsholm mellan 1833 och 1866 och då kan
det ju faktiskt stämma att någon av bröderna kan ha varit far till Helena Mathilda.  "Malcolm, född 1789 ogift och har inte varit i statens tjänst. Hugo född 1799 (fast jag har läst f 1791 på en annan websida) var militär och gift med Hedvig Piper från 1822, se: http://runeberg.org/herrghal/0196.htmlJag misstänker därför att Malcolm kan ha varit far till Helena Mathilda, detta då han var ogift och förmodligen mest stannade vid godset till skillnad från sin bror Hugo som flyttade runt som militär.



Det finns ytterligare anledningar till varför jag tror att Helena Mathildas historia kan vara sann:


* Helena Mathildas "officiella" föräldrar var timmermannen / arbetskarlen Erland Berndtsson samt hustrun Brita Swensdotter och det verkar som att dom nog levde ett ganska torftigt liv i Halmstad. Enligt födelseböckerna fick paret fem barn
i rad innan 1845 där alla dog i väldigt tidig ålder förutom ett barn som var dödfött. Kan det möjligtvis ha varit så att man tyckte så synd om det olyckliga paret att man därför "gav" Helena Mathilda till dem? Jag har själv inte hittat något som pekar på detta men kanske försökte man tysta ned saken om nu till exempel Malcolm var far till ett oäkta barn?


* När man läser i födelseboken Halmstads-stadsförsamling-C-8-1842-1860-Bild-31-sid-55.jpg så ser man att Helena Mathilda först hette Sofia Margareta men att namnet
därefter har strukits över och ändrats till Helena Mathilda fast med en annorlunda handstil.

* På sidan: Halmstads-stadsförsamling-AI-16-1843-1845-Bild-227-sid-166 står det att dottern hette Sofia Margareta. Det är ju möjligt att namnet
kan ha varit felskrivet från början men för det första så är ju namnet helt annorlunda och för det andra så ser jag inget annat barn vars namn kan ha förväxlats och för det tredje så är födelseboken välskriven i övrigt utan några ändringar. 
* Helena Mathilda gifte sig med min farfars farfar Nils Efverlund i Västra Alstad, Skåne och arbetade som barnmorska, kanske fick hon hjälp med den utbildningen också?


Undrar om någon känner till historien kring bröderna Hamilton? Om någon nu levande
ättling till bröderna har gjort ett DNA test så jämför jag gärna med mitt eget DNA.  M.V.HJan Efverlund[/font]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna