ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Mattisson Södra Flymen  (läst 925 gånger)

2018-04-05, 19:30
läst 925 gånger

Utloggad Maj-Britt Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2018-04-10, 16:04
    • Visa profil
Nils Mattisson och Elin Håkansdotter brukar ett torp i Södra Flymen. Nils dör 1811-05-06 vid  69 års ålder  och Elin Håkansdotter dör 1795-03-16 vid 60 års ålder. Uppgifterna från Bönder och annat folk i Augerums skogsbygd 1658-1810.
Nils Och Elin gifter sig 1766-01-05. De båda kommer från Södra Flymen.
De får två barn Mattis och Botil.
Från dopvittnen både från Nils Mattissons barn och Mattis Nilssons barn visas ett släktskap med Per Esbjörnsson i Porsgöl.
Per Esbjörnsson är son till Esbjörn Håkansson i Porsgöl. Esbjörn Håkansson är son till Håkan Håkansson som är bonde i Porsgöl och Norra Flymen.
Håkan Håkansson har en son Per Håkansson som är bonde i Biskopsberg.
Han har en dotter som heter Maria Petersdotter.
Maria Petersdotter och hennes man Peter Magnusson, bonde  i Biskopsberg och Vedeby har en dotter
 Anna Petersdotter född 1708 i Vedeby. Uppgifter från Anbytarforum Jörgen Axelsson 2015-11-11

 Anna är gift med Håkan Larsson Bonde i Allsjömåla. De har en dotter Elin Håkansdotter född 1727-01-25. Jag tror att detta är den Elin Håkansdotter som finns i Södra Flymen.

Men var kommer Nils Mattisson ifrån. Dopvittnena ger ingen ledning. Jag har två möjliga Nils född 1737-03-31 i Allsjömåla
Son till Mattis Carlsson och Anna Larsdotter (född 1699) och syster till Håkan Larsson.

Anders Mattisson i Bettamåla är gift i första äktenskapet med Kirstin Nilsdotter från Allsjömåla.
Kirstin Nilsdotter är syster till Lars Nilsson i Allsjömåla.
Lars Nilsson är far till Håkan Larsson i Allsjömåla.

Anders och Kerstin har en son Mattis född 1707 i Bettamåla. Han kan vara far till Nils men jag har inte hittat några ledtrådar till Mattis.

En tredje möjlighet är att Sissa Mathisdotter från Krogsmåla född 1724, gift 1749 med Måns Hansson i Södra Flymen har någon släktskap med Nils Mattisson

Tacksam om någon har ett svar  Maj-Britt
 



2018-04-09, 16:30
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej, Maj-Britt!


Tyvärr känner inte jag heller till varifrån Nils Mattisson och Elin Håkansdotter härstammar.
Vid vigseln 1766 var de tjänstedräng respektive tjänstepiga i Östra Flymen.
I mtl 1767 är de torpare i Östra Flymen och i mtl 1769 och framåt är de torpare i Södra Flymen.
I mtl 1784 anges Elin vara 62 år gammal och blind.
Torpet i Södra Flymen övertogs av sonen Mattis Nilsson (1768-1824).


De kandidater du nämner tror jag vi kan avskriva:


* Elin Håkansdotter, f. 1737 i Allsjömåla, Augerum. Dotter till bonden Håkan Larsson och Anna Petersdotter. I faderns bouppteckning 1773 anges hon vara ogift.


* Nils Mattisson, f. 1735 i Allsjömåla. Son till bonden Mattis Karlsson och Anna Larsdotter. Nils Mattisson var hälftenbrukare och gårdman i bl.a. Allsjömåla, Stubbetorp, Lösen och Duverum, Jämjö. Vigd I 1757 i Lösen och II 1778 i Jämjö.


* Mattis Andersson, f. 1707 i Bettamåla, Augerum. Son till bonden Anders Mattisson och Kerstin Nilsdotter. Mattis Andersson var bonde i Berntorp, Ramdala och hade barnen Kerstin (1736-1736) och Maria (1737-1799). Dottern Maria Mattisdotter är som enda barn till Mattis Andersson nämnd i bl.a. bouppteckningen efter Mattis Anderssons bror, bonden och nämndemannen Nils Andersson (1704-1789) i Öljersjö, Lösen.


* Sissa Mattisdotter, f. 1724 i Krogsmåla, Augerum, d. 1796 i Gåsamåla, Ramdala, hade många syskon, men ingen bror Nils.

2018-04-10, 16:04
Svar #2

Utloggad Maj-Britt Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2018-04-10, 16:04
    • Visa profil
Tack Jörgen
Du kan verkligen alla krångliga släktvägar och jag är glad att du delar med dig. Jag gick fullständigt vilse bland släktträden i skogarna runt Flymen, Porsgöl och Allsjömåla fast jag känner stigarna i trakterna.
Jag vänder intresset mot båtsmännen där det kanske finns något att hitta. Sonen Mattias gifte sig ju med båtsmansdottern Karin från Arby. Nils Mattissons dotter gifte sig med en båtsmansson  från Skäggeryd.

Tack från Maj-Britt 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna