ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingrid Svensdotter - Obefintliga i Växjö  (läst 839 gånger)

2018-04-12, 20:49
läst 839 gånger

Utloggad Anette Modée

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 14:55
    • Visa profil
Min morfars far finns I kyrkoboken för Kalfsvik 1871-1875, sid 64. Hans namn är Carl August Petersson inskriven som fosterson på rad 20 under en Carl Nilsson och Britta Stina Svensdotter. Det står att han är född 16/8 I Kalvsvik. Det finns dock ingen Carl August som är född I Kalvsvik det datumet. Däremot föds det en oäkta son till Ingrid Maria Svensdotter född I Vederslöv 1827, den 12 December 1864. 

Jag misstänker att Ingrid Svensdotter är mor till min morfars far Carl August Petersson som dyker upp som fosterson hos Carl och Britta Stina.
Problemet är att när jag följer Ingrid genom livet I husförhörsböckerna är hon försvunnen mellan 1850-1870 förutom det att hon dyker upp som mor till Carl August född 12 dec, 1864 I födelseboken I Kalvsvik och Växjö och I död- och begravningsboken för Växjö 1861-1880.
 
Ingrid dör I Växjö 1870 av undernäring.
Källa: Växjö kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SE/VaLA/00457/F/2 (1861-1880), bildid: A0007829_00091.

I husförhörslängden Växjö (AI26) står det att Ingrid är inflyttad från Dänningelanda 50.
I särskilda anmärkningar står det att hon inte Icke här begått H.H. Nattvard, att hennes senaste arbetsplats var hos Vaktm. Hagberg. Nu är hon utan försvar, dvs hon har ingen försörjning och de vet inte var hon är. Det finns en notering om Kalvsvik som är understryket vilket kan innebära att man har uppgift om att hon befinner sig där.
31/12-65 flyttas hon till sid 1406 som är en förteckning över personer till vistelseort okänd.

Britta Stina är syster till Ingrid Svenssdotter och bor I Kalvsvik 1870. I kyrkoboken för Kalfsvik 1871-1875, sid 64 finns alltså en Carl August inskriven på rad 20, under Britta Stina, men det står att han är född 16/8 I Kalvsvik.
Kan det ändå vara så att det är Ingrids son Carl-August som adopteras av sin moster Britta-Stina Svensdotter?

Finns det några arkiv eller register över adopterade barn?

2018-04-12, 21:25
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Adoption fanns inte i juridisk mening i Sverige före 1918.
Man kan väl säga att det mesta pekar på att Britta Stina  var Carl Johans moster.
Kanske kan det finns något i Kalvsviks kommuns fattigvårdshandlingar.
De handlingarna finns i så fall i Växjö kommunarkiv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna