ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Johan Andersson  (läst 1282 gånger)

2018-04-12, 20:53
läst 1282 gånger

Utloggad Alf Wikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 15:06
    • Visa profil
En släkting i USA skrev och frågade efter sina hallandsanor. Det enda hon visste var att mannen hette Karl Johan Andersson och var född 3 februari 1858. Stavade Karl med K eller C. Tar en rövare på att det kan vara en som är född i Ljungby för han finns med i Sverige befolkning 1880 men inte i dödsboken. Det betyder att han kan ha emigrerat till USA och eftersom dottern är född i Minnesota hamnade han själv där. Vet någon forskare något om denna man ? Är det inte honom jag söker kan jag bortse från honom.Tack på förhand ! Hälsningar Alf W.

2018-04-12, 22:39
Svar #1

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:21
    • Visa profil
Hej. Jag hittade en Karl Johan Andersson som utvandrade enl nedan.
Namn:   Carl Johan Andersson
Kön:   Man
Födelsedatum:   3 feb 1858
Födelseort:   Klockrike, Östergötland
Avresedatum:   4 maj 1886
Avreseort:   Motala 'stad', Östergötland
Ankomstort:   Nordamerika
Yrke eller relation:   Arbetare
Civilstånd:   Married (Gift)
Anteckningar:   Travels with family
Sida i husförhörslängd:   397
Hushållsmedlemmar:   
Namn
Carl Johan Andersson
Wilhelmina Andersdotter
Signe Wilhelmina Carlsdotter Andersson
Lycka till med resten.
Med vänlig hälsning Christina

2018-04-13, 07:47
Svar #2

Utloggad Alf Wikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 15:06
    • Visa profil
Tack för det Christina ! Nu är jag tveksam eftersom släktingen i USA sa att han kom från Halland. De kan dock ha fattat fel men just nu kan jag inte ta för givet att han skulle vara från Klockrike. Skall försöka få fram hans födelsesocken. Då går det ju bra mycket lättare. Med hälsningar Alf W.

2018-04-13, 09:57
Svar #3

Utloggad Alf Wikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 15:06
    • Visa profil
Hej igen Christina! Nu har jag via USA kunnat konstatera att Carl Johan kom till USA 1882. Han skulle enligt de anteckningarna som fanns där ha en svensk far och en norsk mor. Men det är fortfarande oklart från vilken plats i Sverige som var hans födelseort. Födelsedatumet stämde dock. Hälsningar Alf W,

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna