ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotograf som lånar ut kläder-sant eller falskt?  (läst 3476 gånger)

2018-04-13, 16:36
läst 3476 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag kan se lite då och då personer uttrycka att fotografen förr i tiden kunde låna ut kläder till sina kunder. Däremot står det aldrig källan, bara ett tvärsäkert påstående.


Under de 14 år jag hållit på att hjälpa till att identifiera gamla fotografier i Rötters Porträttfynd, så har jag inte kunnat finna belägg för detta. Kläder, som jag kan tänka mig att man lånade ut var s k "samekläder" eller hembygdsdräkter, men har inget bevis för det.


Jag läste en artikel på nätet i Gävledraget, från 25/3 2012, där etnologen Anja Petersen, Lund, påstod att fotografer lånade ut kläder, men någon källa fanns inte med.


Det skulle verkligen vara intressant om någon kunde belägga påståendet genom att hänvisa till någon fotografs livshistoria från förr, där denne berättar att han/hon verkligen lånade ut kläder.


Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2018-04-15, 08:36
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om det har varit så att vissa fotografer lånade ut kläder, så kan det knappast ha varit de ambulerande fotograferna. Hur skulle det ha gått till, när de skulle släpa på tung otymplig utrustning?


När de gäller fotografer, som hade ateljé, hade de då både en uppsättning av dam och herrkläder i olika storlekar? Deras uppgift var ju att fotografera den som ville bli fotograferad. Visst, folk förr hade slitna kläder till vardags, men jag antar att de hade också ett helgdagsombyte, för kyrkobesök, begravningar och dylikt. Hade de inte det, då hade de nog inte råd att bli avporträtterad heller.


Många gamla foton är bröstbilder d v s man ser bara ett ansikte och kroppen ned till bröst eller midja. Något mer av klädedräkten behövde inte fotografen visa, om han/hon inte ville.
Ann-Mari Bäckman

2018-04-15, 10:50
Svar #2

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Min mans mormor var fotograf under lång tid och hade ateljé Foos i Kiruna. Vi har aldrig hört att hon tillhandahöll kläder inför fotografering.


Monika W

2018-04-15, 10:57
Svar #3

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej,
Nä jag som oxå länge sysslat med foto tror knappast på att ateljéerna lånade utkläder. Även om det kunde ha skett i något enstaka fall, vilket vi väl inte kan utesluta.
Men grejen med äldre foton är väl att människor var noga med hur de såg ut när de blev fotograferade  - eller lät fotografera sig vid högtidliga tillfällen, för somliga var det säkert en ekonomisk uppoffring. I sådana sammanhang är det inte så underligt att de fotade personerna ser extremt bra och vackra ut på bilder tagna i ateljéer förr i tiden. Dessutom ser ju personer på äldre foton väldigt personliga ut och kläder varierar väldigt mycket, somliga ateljéer hade mer lantliga kunder och andra mer högborgerliga - jämför tex Borgström i Majorna i västra Göteborg med von Boeckman i centrala delar av stan. Visst såg kunderna olika ut, men det berodde på att de också var det !


Hälsningar LarsO

2018-04-15, 13:22
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Visst kan det ha varit så att fotografer lånade ut kläder, även om jag aldrig har upptäckt något sådant. Problemet blir då folk slänger ur sig (t ex i Fb-gruppen Porträttfynd och även den tidigare redaktören Peter Karlsson på ett foto i Rötters Porträttfynd) att det var vanligt att fotografer lånade ut kläder, men aldrig uppger var de har fått det ifrån. Den så viktiga källan saknas!

Ann-Mari Bäckman

2018-04-15, 13:30
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2018-04-15, 18:15
Svar #6

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:51
    • Visa profil
De två bilderna (från samma fotoalbum!) föreställer ju samma person som har lekt lite med sin frisyr, vilket förändrar deras uttryck något.

2018-04-15, 22:06
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eller så kan de vara systrar eller kompisar. Nu är inte just de två så viktiga, för påståendet om att fotografer kunde låna ut kläder, utan det måste vara fotografer, som berättar att detta var väldigt vanligt.


När jag försöker tidsbestämma korten, tittar jag på deras klädedräkter och jag har aldrig lagt märke till något sådant, som att många kvinnor fotograferade av samma fotograf bär samma klädedräkt, men det kan ju ha att göra med att klädedräkten är av en helt alldaglig modell, utan några avvikande detaljer,  och att fotografiet är i svart-vitt. Så nog kan det ha förekommit, även om jag inte kan finna någon anledning, varför man inte kunde komma till fotografen med sin helgdagsdräkt eller varför inte bara med hela och rena kläder.
Ann-Mari Bäckman

2018-04-16, 00:46
Svar #8

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:51
    • Visa profil
Poängen med mitt påpekande, som inte grundades på kläderna utan på utseendet, var att det var ett illa valt exempel för den som vill hävda att det var vanligt att låna kläder av fotografen.
Jag tror att du har rätt i dina tvivel på det påståendet. Möjligen finns det en överdriven uppfattning hos en del att fattigt folk inte hade något annat än väldigt enkla kläder. Det är ju inte helt lätt om man inte är expert att se skillnad på kvalitet i sömnad och tyger på ett gammalt svartvitt foto. Åtminstone gör inte jag det.

2018-04-16, 07:37
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det skulle vara intressant att få veta vad etnologen, som jag nämner om i början, grundar sitt påstående på, att det var vanligt att fotografer lånade ut kläder till sina kunder.


Sedan kan man ställa sig den frågan, under vilken tidsperiod skulle det ha varit vanligt med detta utlånande? Under alla årtionde eller under något specifikt, som under 1900-talets början?


När någon i Fb-gruppen Porträttfynd kommer med detta "Det var vanligt att fotografer lånade ut kläder förr" och jag frågar efter källan till påståendet, så får jag inget svar på det.
Ann-Mari Bäckman

2018-04-16, 08:01
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har kollat upp etnologen Anja Petersen, Lund, men hon verkar ha slutat på Lunds universitet. Det skulle vara intressant att höra med henne, hur hon har kommit fram till att fotografer lånade ut kläder. Hennes disputation verkar ha med kvinnor och gamla fotografier att göra.
Ann-Mari Bäckman

2018-04-16, 17:47
Svar #11

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:51
    • Visa profil
Hon arbetar nog på Dunkers kulturhus i Helsingborg numera. Hennes avhandling från 2007 "På visit i verkligheten, Fotografi och kön i slutet av 1800-talet" verkar finnas läsbar på nätet om man vill leta i den efter påståendet.

2018-04-16, 19:24
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Finn!


Jag ska se om jag orkar ta itu med det. Jag ser ju att klädedräkten kunde vara ganska likartad och då kan det vara lätt att tolka, att flera personer kan bära samma t ex klänning. Vissa detaljer förekommer under vissa perioder, medan modet uppvisade andra specialiteer under andra perioder Alltså måste de ha lånat något klädesplagg av fotografen, tror man.
Ann-Mari Bäckman

2018-11-11, 09:12
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu har jag lånat Anja Petersens avhandling "På visit i verkligheten", Fotografi och kön i slutet av 1800-talet.


Hon har funderingar och betraktelser av visitkorten i slutet på 1890-talet. Jag har läst den första delen, som handlar om kvinnans uttryck, klädsel och poser på visitkort från ca 1899. Materialet, som hon har använt sig av är uteslutande av Östersundsfotografen Oscar Olssons fotografier.


Den andra och tredje delen handlar om de kvinnliga fångarnas fotografier och de mentalsjukas. Den delen har jag inte brytt mig om att läsa.


På sidan 36 finns fyra foton på kvinnor, som poserar på samma sätt och har ungefär likadana klädsel. Där skriver hon: "Han (fotograf Karl Krook, Kristianstad) använder samma stol, samma pose och de båda kvinnorna var klädda i mörka klänningar med vita knutna halsdukar. Det kan vara ett sammanträffande, de kan vara systrar, släkt eller vänner eller bara modernt. En annan möjlighet är att fotografen tillhandahöll halsdukar, scarfar och liknande för att de skulle dra uppmärksamheten mot ansiktet."


På sidan 52 visas detaljer från kvinnans klädedräkt. Där står det "Vackra tyger utan slitage, smycken, krås, broderier, sömnader och spetsar visade för det mesta vem som hade råd att köpa stiliga kläder, som låg rätt i tiden utan att vara för moderna och lyxiga. En del ateljéer tillhandahöll dock klänningar, hattar, scarfar eller kappor för de kunder som önskade. "

Sedan kommer källan till fotografierna (Jamtli, Olsson, fotografinumrerna, beskurna) Alltså här förekommer ingen källa till påståendet att vissa Ateljéer lånade ut kläder.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna