ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Runvik  (läst 742 gånger)

2018-04-13, 19:27
läst 742 gånger

Utloggad Göran Runvik

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 19:43
    • Visa profil
Det finns ett antal släkter som heter Runvik (stavningen variera genom åren: Runnvik, Rundvik etc.) och min tes är att de har sin grund i ett gårdsnamn i Nybodarne i Vika socken söder om Falun vid sjön Runn. (Tyvärr används inte gårdsnamn i Husförhörslängderna i Vika.) Tesen grundar jag på att namnet dyker upp för personer efter att de bott på en gård med beteckningen Db i Nybodarne (se Storskiftet i Vika socken 1830-33, Lantmäteriet 20-VIK-85 Storskifte, 1834). Jag finner inget släktskap mellan 1-3 och 4-5 nedan men de har gemensamt Nybodarne och Runvik vid olika tider.

1.   Matts Pehrsson f 1714 i Tuna och Margareta Larsdotter f 1717 får minst 3 barn i Nybodarne (Brita f 1742, Greta f 1752 och Pehr f 1754). Då Brita gifter om sig 1786 med Anders Hedman kallas hon Brita Runvik och hennes bror Pehr Runvik hennes ”giftoman”. Samma år finns Pehr Runvik omnämnd i Daglig Allehanda 23 mars 1786 som ”Ankommande resande: Landstullsinspektorn Pehr Runvik från Fahlun, bor i huset No 67 vid Österlånggatan.”.

2.   Brita och Anders Hedman får inga barn men hon fick fyra barn i sitt första äktenskap med Petter Michelsson. Sonen Per f 1782, som blev soldat Brus men en av hans 2 döttrar kallades Runvik. Dotter Brita f 1785 som senare i livet kallas Runvik.

3.   Brita f 1785 får två oäkta barn i Falun, Carl Magnus f 1812 och Erik Gustaf f 1823. Båda för namnet Runvik vidare i släkten.

4.   Systrarna Anna f 1782, Brita f 1787 och Margareta f 1784 Roman och ägde Da (utan boningshus) och Db (alla födda i Nybodarne och döttrar till Soldat Olof Roman och Margareta Hansdotter). Anna får två söner (Jan Olof f 1807 och Carl Fredric f 1816, olika fäder) som båda kallas Rundvik och för senare generationer förekommer Runvik och Runnvik. Anna Roman bodde hela sitt liv i Nybodarne så även sonen Carl Fredric. Jag har inte funnit att Brita och Margareta fått några barn.

5.   Greta Jansdotter föds i Hedemora 1822 och får ett oäkta barn där (Anders Wilhelm f 1845) hon flyttar till Nybodarne 1849. Där gifter hon sig med Carl Fredric och stannar i Nybodarne till sin död. Hennes oäkta son, från Hedemora, lämnar Nybodarne 1864 och kallar sig Runnvik. Han avlider vid 32 års ålder i Husby och då hustrun gifter om sig tar maken namnet Runvik.

Alla Runvik jag funnit i källorna har jag lyckats koppla till Vika, Nybodarne med ett undantag och det är släkten Runvik som ”uppstår” i Sundborn i början av 1800-talet. Där finns Anna Runnvik f Holm f 1807 i Sundborn och maken Anders Andreas Nilsson Runnvik f 1814 i Sundborn, Blixbo. De får barnen Daniel Rundvik f 1837, Anders Runnvik f 1841 och Johanna Bergsman f Runnsvik f 1843. Det finns anor till Anna boende i Vika socken men inget som pekar direkt på Nybodarne (hennes farföräldrar kom från Vika, Långtägt respektive Holmen).

Finns det någon som kan kommentera ovanstående hade jag varit mycket tacksam. Mvh Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna