ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Månsson i Kuggeboda  (läst 896 gånger)

2018-04-14, 12:18
läst 896 gånger

Utloggad Birgitta Granfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-08-16, 14:49
    • Visa profil
 Jag söker Sven Månssons härkomst. Sven gift 23 juni 1717 med Bengta Gisesdotter i Kuggeboda, Listerby. Löftesmän var Måns Persson i Styrsvik och Måns Jönsson i Heaby. Måns Samsson i Fällö var en av faddrarna när Sven och Bengtas son Måns föddes 26 aug 1722.
Sven Månsson drunknade ”mitt för Torkö nabb” Kristi Himmelfärdsdag 1729. Enligt Svens bouppteckning hade han tidigare sonen Per Svensson, född ca 1707-09, vilken gifte sig 26 sept 1736 i Trofta, Bräkne Hoby med Bengta Jönsdotter. Tacksam för uppgifter som kan föra mig närmare Svens ursprung.
Vänligen
Birgitta


2018-04-15, 11:27
Svar #1

Utloggad Birgitta Granfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-08-16, 14:49
    • Visa profil

Idag hittade jag det här i Listerby kyrkobok 1713-1750 sid 47. Jag tolkar det som att det står "Ola Månssons hustru i Västra(?) Kartorp, Son Sven M med hustru i Koggeboda". Finns det någon på forumet som har en åsikt om detta?
I Kartorp finns en Oluf Månsson med hustru, han är änkling 1730 i mantalslängden.


Birgitta


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna