ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: skilsmässa 1833  (läst 915 gånger)

2018-04-15, 14:22
läst 915 gånger

Utloggad Annmarie Fägerskiöld

    *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-08-08, 22:19
    • Visa profil
Hej ! Var hittar jag skilsmässodomen på mina anfäder från Ljusdal . Läser i husförhöret att prästen skrivit skild vid hustrun genom dom....
Källa: Ljusdal A:1 9 (1832-1840) sid 527
mvh
Annmarie Fägerskiöld

2018-04-15, 14:45
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Oenighet i äktenskapet kunde föregås av varningar från prästens sida. Gick äktenskapet inte att rädda så var det Domkapitlet i det biskopsstift som hemorten tillhörde som skulle ta upp frågan. Men först skulle det utredas så inte något brott begåtts. Om så skett finns domen i häradsrätten. Annars finns uppgifter i Domkapitlets handlingar som förvaras på Landsarkivet - och för Ljusdals del bör det vara i Härnösand. Det står i anteckningen i husförhöret att Domkapitlet utfärdat skiljebrev. Orsaken var att tidigare hustru begått hor - dvs varit otrogen mot sin man.


Monika W

2019-01-09, 12:52
Svar #2

Utloggad Annmarie Fägerskiöld

    *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-08-08, 22:19
    • Visa profil
Hej! Ang. Samma fråga om skilsmässa , var söker jag detta på nätet ? Jag har. Arkiv Digital , Riksarkivet ?
Med vänlig hälsning, Annmarie F

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna