ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sökfunktionen i digitaaliarkisto  (läst 2094 gånger)

2018-04-15, 18:41
läst 2094 gånger

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Jag har problem att förstå sökfunktionen i Riksarkivets digitala arkiv. För det första verkar det som om man endast kan skriva in ett ord i rutan för fritt sökord och inte t.ex. kombinera sökordet med en ortsangivelse. Skriver jag då in sökordet perukirjat, får jag upp de första 10 posterna av 527. Samtliga heter bara perukirjat utan angivande av varifrån bouppteckningarna kommer. Jag kan då klicka på varje post och få se vilken församling det rör, men när jag kommit till tionde posten och åter ställer mig på listan och klickar på seruaavat, kommer jag tillbaks till specifikationen för den sista posten, i det här fallet Viipurin maaseurakunta. Jag tvingas då förnya sökningen och från första listan klicka mig fram till nästa, och då är jag inte säker på att ordningen är densamma som i den första sökningen.

Är det någon som kan rekommendera en mindre tidsödande metod?

2018-04-15, 19:33
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
Ja, Digitaaliarkisto har sina egenheter, som behöver överbryggas.

Tryck först på kaikki för att få hela listan. Eljest fås den sida som sist trycktes på.
Bouppteckningar ligger i sockenarkivet och kan även kommas åt genom VAKKA.

Vilken socken är det fråga om?



2018-04-16, 08:54
Svar #2

Utloggad Stefan Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 19:13
    • Visa profil
Har du prövat via Digihakemisto:
http://digihakemisto.appspot.com/

Lite enklare att söka på olika församlingar.

Längst upp till höger väljer du om du vill ha sidan på svenska eller engelska.

2018-04-16, 12:31
Svar #3

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Tack för hjälpen. Tyvärr hittade jag inte Salo i Egentliga Finland, så jag antar att det inte finns några digitaliserade bouppteckningar därifrån. Enligt Hiski skall det dock finnas mikrofilmade sådan.


2018-04-16, 12:58
Svar #5

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil

2018-04-16, 15:21
Svar #6

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil

2021-05-05, 17:09
Svar #7

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:56
    • Visa profil
Jag har egentligen ingen fråga om själva sökfunktionen.

Men jag har många gånger träffat på referenser till en specifik sida från andra släktforskare, t.ex.
Lohjan seurakunnan arkisto - Rippikirja 1783-1798 (I Aa:6), jakso 82: Wirckby Kässä, Tusa; soldat Emanuel Skyten; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=15365311 / Viitattu 24.4.2021

Finns något sätt att (halv)automatiskt skapa sådana referenser att spara i egna textdokument?
Mvh Leif



2021-05-05, 20:53
Svar #8

Utloggad Kari Kujansuu

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 17:24
    • Visa profil
Citera
Finns något sätt att (halv)automatiskt skapa sådana referenser att spara i egna textdokument?

Ja, det är en egenskap av digihakemisto (http://sv-dot-digihakemisto.appspot.com). När du är på bildsidan, t.ex.

http://sv-dot-digihakemisto.appspot.com/edit?kuvanumero=82&kuid=29029513&amnimeke=Lohjan+seurakunnan+arkisto&sarnimi=P%C3%A4%C3%A4-+ja+rippikirjat&aynimi=Rippikirja+1783-1798+(I+Aa:6)&ay=1791728&sartun=227640.KA&atun=247923.KA&ay2=10392121

kan du klicka på länken "källhänvisning" eller högerklicka på bilden och välja "Källhänvisning". Sen kan du kopiera (Ctrl-C) källhänvisningen. I den finska versionen står det "lähdeviite" som betyder källhänvisning.


2021-05-06, 08:34
Svar #9

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:56
    • Visa profil
Aha, så enkelt.
Tack Kari!
Mvh Leif

2023-01-05, 18:33
Svar #10

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil

Mycket vid Finska RA har försämrats, speciellt för svenska forskare.


Deras budget har skurits ner och mycket personal sagts upp, ca hälften av betjäningspersonalen. Man kan få vänta i många veckor (två månader har förekommit) på rena beståndsförfrågningar eller beställningar av kopior, värre än vid RA med samma belägenhet.


Ett helt nytt system för hantering av digitaliserat material, Astia, har införts och ersatt det gamla. Det är möjligt, att detta har eller kan komma att ha, fördelar, som jag inte förstått – för mig innebär det bara försämringar (finländska vänner bekräftar intrycket): sökmotorn är petimäteraktig och för en svensk svårmanövrerad, dataöverföringen är långsam, så att vissa tider fördröjningar om sekunder upp till en hel minut kan förekomma, många obekväma hanteringsbrister inte att förglömma (men onödiga att beskriva i detta sammanhang). Man var ju tidig med digitalisering baserad på de gamla mormonfilmerna. Det gjorde ju stor skillnad, att ö h t kunna fjärrforska utan att behöva fjärrlåna filmrullar, men utvecklingen går ju framåt och det gamla mormonmaterialet är till stora delar moget för sophögen. FRA har därför beslutat att successivt nydigitalisera material. Dock är planerna utdragna i tiden och man har fattat det olyckliga beslutet att ta bort gammalt material, när man tror sig snart kunna ersätta det. I vissa fall har läget därigenom blivit sämre. Obegripligt är, att man fattat det  kortsiktiga beslutet om låg upplösning. Det går ju att läsa, betydligt bättre än de gamla mormonbilderna, samtidigt känns det som att man glömt att byta till terminalglasögonen, p g a oskärpan. Precis som i Sverige lägger man stora summor på att flytta arkiv och att byråkratisera umgänget med användarna (precis som i Sverige kan man inte längre kontakta någon bekant arkivarie, t ex i Vasa eller Tavastehus, och få snabb hjälp, utan alla kontakter ska gå genom registrator i Helsingfors, där svenskspråkigheten är i avtagande p g a alla avgångar).


PS Jag kanske borde ha nämnt, att jag ägnar mig åt tiden före 1650, med betoning på domböcker, för tillfället i Österbotten. Dessa domböcker finns nu digitaliserade till 1682. Vid läsandet av domböcker handlar det ju om löpande text och ofta om snabbläsning i sökandet efter vissa namn. Då är man mera beroende av bildkvaliteten.[size=78%] [/size]
LOE

2023-03-05, 20:34
Svar #11

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil

Slumpfynd.


Jag har träffat på fogderäkenskaper för Västerbotten i Finska Riksarkivet, ihop med Österbottniska räkenskaper, t ex från 1599. Om detta är vanligt förekommande, vet jag inte. Sedan tidigare visste jag att åtskilligt finländskt material blev kvar i Stockholm, när man på 1800-talet flyttade Finlandsrelaterat material till Finska Riksarkivet. Tydligen gäller även det omvända. I vissa fall beror fenomenet på att volymerna bundits med båda slags material, i andra fall har man helt enkelt missat material att överföra.


(Finns det någon kurs i användandet av denna töntiga editor ?)

LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna