ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter Christian Hammerin och hustrun Eva  (läst 2069 gånger)

2018-04-17, 15:16
läst 2069 gånger

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Hej!


Min farfars farfars mor Maria Christina Hammerin (1797-1849) föddes den 23:e Februari 1797 i Karlskrona Amiralitetsförsamling (Karlskrona amiralitetsförsamling CIa:10 (1796-1812) sid 61). Hennes föräldrar var volontären Peter Hammerin och hustrun Eva. Jag har försökt ett tag nu att finna deras respektive bakgrund men känner att jag nu behöver hjälp att komma vidare, framförallt med modern Eva.
Jag vet inte var eller när de gifter sig men uppenbarligen inte i någon av församlingarna i Karlskrona. Jag har heller inte lyckats finna familjen i de tidiga husförhören i Karlskrona – ca 1811-1820, men däremot i mantalslängderna (se exempelvis: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0001658_02408 eller https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0001644_00630). De bodde på 20:e kvarteret, Pantarholmen.


Angående fadern Peter Christian Hammerin (1769-1817)
Jag tror mig ha hittat rätt angående fadern, men saknar konkreta bevis. Vid födseln av Maria Christinas yngre syster Dorotea framgår att han hette Christian i mellannamn (Karlskrona amiralitetsförsamling CIa:10 (1796-1812) sid 537). Och tittar man i flottans rullor och räknar baklänges får vi fram att Peter skall vara född i Stockholm år 1769 (se exempelvis: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0038180_00299). Efter att ha letat runt bland alla församlingar i Stockholm hittade jag till sist en trolig kandidat i Barnhusförsamlingen. Där föds nämligen en ”Petrus Christian” den 29:e Juni 1769 (Barnhusförsamlingen CI:2 (1745-1786) sid 131), son till spannmålshandlaren Anders Hammerin (1716-1782) och hans hustru Johanna Maria Hoffman (1743-1826). Det verkar hyfsat rimligt att det är rätt person, men jag har som sagt inte lyckats finna något bevis. Anders Hammerin avlider redan år 1782 och efter Johanna Maria Hoffman har jag ännu inte lyckats finna någon bouppteckning. Hon dör i vilket fall i Stockholm den 26:e Maj 1826 (https://tidningar.kb.se/8206782/1826-07-18/edition/144010/part/1/page/2/?q=johanna%20maria%20hammerin&from=1826-01-01&to=2017-12-31&sort=asc). Vad som jag tycker skulle kunna tala emot är att Anders Hammerin verkade någorlunda förmögen, och det rimmar illa att sonen då lever fattigt som volontär i flottan i Karlskrona (?)

 
Angående modern Eva (ca 1769-1835)
Om modern vet jag inget mer om än att hon hette Eva i förnamn och, baserat på åldern vid barnens födslar och sin död, att hon är född ca år 1769. Hon av lider på fattighuset den 14:e Februari 1835 (Karlskrona amiralitetsförsamling FIa:7 (1827-1861) Bild 91 / sid 171). I de senare husförhören finner jag henne och två av döttrarna, men hennes flicknamn står tyvärr inte angivet (Karlskrona amiralitetsförsamling AI:18 (1831-1835) Bild 214).


Att finna vart de gifter sig känns som den mest brinnande punkten och detta löser förhoppningsvis mysteriet med vem Eva var. Jag har inte lyckats hitta några ledtrådar på familysearch.org och inte heller fann jag dem när jag letade i tjugotalet församlingar i närområdet kring Karlskrona (det fanns en hel del volontärer, båtsmän och andra från Karlskrona som fann sig en hustru i de omkringliggande socknarna, så det var ingen tokig idé!) Det finns inga inflyttningslängder att kika i men Peter Christian tog värvning år 1796 så han kom till Karlskrona senast det året.

 
Tacksam för all hjälp!
Med vänlig hälsning,
Anders

2018-04-30, 16:36
Svar #1

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Gjorde ett försök att finna någonting bland dagstidningarna men hittade endast Evas dödsannons i Carlscrona Wekoblad 1835-02-25:

https://tidningar.kb.se/9422417/1835-02-25/edition/145063/part/1/page/3/?q=hammarin&newspaper=CARLSCRONAS%20WEKOBLAD


Hittar ingen dödsannons för Peter Christian Hammerin som ska avlidit den 14:e November 1817.

2018-05-06, 11:29
Svar #2

Utloggad Peter Wulf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 16:23
    • Visa profil
Svårknäckt nöt Anders. När jag söker igenom mitt databasregister för amiralitetsförsamlingen så finner jag bara din Peter Christian Hammerin fyra gånger, nämligen då döttrarna föds. Kanhända att det bakom några av dopvittnenas namn kan gömma sig en förklaring på din undran angående Evas ursprung. Dock har jag förstått att volontärer inte sällan inställde sig i Karlskrona med sin familj tillsammans komna från annan ort.
Jag  kollade även upp om några Hammerin fanns bland dopvittnen. Fann inga men den delen av mitt databasbyggande i Karlskrona är under arbete och således bara spridda år.

På ddss.nu finner man i amiralitetsförsamlingen 1830 dottern Johanna Hammerin upptagen då hon fött ett barn under äktenskapligt löfte. En av systrarna står med där som dopvittne.

2018-05-07, 16:02
Svar #3

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Peter Christians Hammerins dödsnotis verkar också bli svår att hitta. Enligt 1a Sjöartilleriregemetets mönsterrulla 1818 så dog han som nr 14 i Segerskölds kompani på Amiralitetssjukhuset 14 november 1817. Han borde därmed finnas listad i Amiralitetsförsamlingens bilagor till begravningslängden, men tyvärr slutar 1817 års noteringar redan 5 oktober. Kan de som avled under det årets sista månader ha förts någon annanstans för begravning?

2018-05-08, 12:07
Svar #4

Utloggad Peter Wulf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 16:23
    • Visa profil
Hittade det här:

Karlskrona amiralitetsförsamling (K) FIa:5 1789-1826 Bild 236 / Sida 461

Således död av feber 54 år gammal. Begravd 18/11. Wämö? Kanske mest sannolikt.

2018-05-09, 18:21
Svar #5

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil

Svårknäckt nöt Anders. När jag söker igenom mitt databasregister för amiralitetsförsamlingen så finner jag bara din Peter Christian Hammerin fyra gånger, nämligen då döttrarna föds. Kanhända att det bakom några av dopvittnenas namn kan gömma sig en förklaring på din undran angående Evas ursprung. Dock har jag förstått att volontärer inte sällan inställde sig i Karlskrona med sin familj tillsammans komna från annan ort.
Jag  kollade även upp om några Hammerin fanns bland dopvittnen. Fann inga men den delen av mitt databasbyggande i Karlskrona är under arbete och således bara spridda år.

På ddss.nu finner man i amiralitetsförsamlingen 1830 dottern Johanna Hammerin upptagen då hon fött ett barn under äktenskapligt löfte. En av systrarna står med där som dopvittne.

Hittade det här:

Karlskrona amiralitetsförsamling (K) FIa:5 1789-1826 Bild 236 / Sida 461

Således död av feber 54 år gammal. Begravd 18/11. Wämö? Kanske mest sannolikt.
Hej Peter!

Tack för hjälpen och när tid finnes tänker jag även kolla upp döttrarnas öden.
Tackar även för tipsen med dopvittnena - det är något jag definitivt inte lagt någon vikt vid tidigare och förhoppningsvis finns en ledtråd där att utforska!




Peter Christians Hammerins dödsnotis verkar också bli svår att hitta. Enligt 1a Sjöartilleriregemetets mönsterrulla 1818 så dog han som nr 14 i Segerskölds kompani på Amiralitetssjukhuset 14 november 1817. Han borde därmed finnas listad i Amiralitetsförsamlingens bilagor till begravningslängden, men tyvärr slutar 1817 års noteringar redan 5 oktober. Kan de som avled under det årets sista månader ha förts någon annanstans för begravning?
Hej Lina!

Tack för din hjälp! Ja, precis som Peter fann ovan så är det inte helt lätt att hitta hans dödsnotis, men den fanns där.



Jag tänker kolla upp dopvittnen och se om jag kan hitta några ledtrådar där. Peter Christian Hammerin är enligt flottans rullor född i Stockholm så problemet är ju att han och Eva kan ha gift sig på en väldigt massa olika platser och församlingar. Jag får nog helt enkelt göra en systematisk koll i alla församlingar i Karlskronas närområde samt alla församlingar i Stockholm och se om jag finner någon vigselnotis.


Ha en riktigt härlig helg båda två :)

Med vänlig hälsning,
Anders

2020-01-29, 18:12
Svar #6

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Hittade en intressant notering att en viss "Hamarin, Peter Volontair" finns omnämnd i ett domboksregister för Karlskrona rådhusrätt och magistrat år 1797. Har beställt kopior från Landsarkivet av de tre tillfällen denne man står omnämnd för att se vem och vad detta gäller. Med lite tur är det Peter Christian Hammerin det handlar om och med en enorm mängd tur kan det kanske kasta ljus över Peter & Evas ursprung!

2020-04-21, 20:11
Svar #7

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Så kom svaret från landsarkivet och jag hittade följande textstycken som (troligen) handlar om Peter/Petter Hammerin:
(Bifogar även det jag fick i PDF-format till inlägget)

Sid. 1 - 8.8:
Citera
Uti Bref af den 30de sidstledne De-
cember anmodar wällofl. Landshöfdinge
Embetet Magistraten, att enligt Kongl.
Mayts Befallnings hafwandes i
Wexio insände Utdrag af Upvidinge
Härads Uppbörds Bok för sidstledet
år af Per Hammarin, som skall vara
Volontaire härstädes, utfordrande ho-
nom påförde Krono Räntor En Rd
31 (?), samt berörde medel till Kongl.
Mayts Befallnings Hafvande
insända; vice Stads wagtmästaren
Lars Thomasson undfick ordres att dessa
penningar af Hammerin genast utsö-
ka samt till Magistraten aflefverera.


Sid. 6 - No. 16:
Citera
At då, till föllje af Utdrag af Upvi-
dinge Härads Uppbörds Bok för nästle-
dit År, Utmätning skolat företagas
hos Hammarin, till betalande af Kro-
no Räntor En Riks D. 3 (?), har befun-
nits, at Hammarin, hwilken är Volon-
tair härstädes, icke äger den minsta
tillgång, hwilket förhållande skull,
jemte bifogande af denna berät-
telse, sedan en behörig afskrift blifvit
tagen, at wid Hanlingarne För-
waras, uti Bref Kongl. Mayts Befall-
nings Hafwande tillkänna gifwas
Vide Registraturet.

Det lilla jag kan förstå av 'fikonspråket' är att personen i fråga avkrävs av Uppvidinge häradsrätt att betala "kronoräntor". Har jag förstått det rätt att han alltså varit mantalsskriven, eller bott i någon socken, i Uppvidinge härad?


Kollade lite snabbt i berörda församlingar (enligt vad jag kunde hitta på internet: Åseda, Älghult, Hälleberga, Algutsboda, Lenhovda, Ekeberga, Dädesjö, Herråkra, Sjösås, Drev, Hornaryd, Nottebäck, Granhult) men hittade ingen vigsel med någon Eva, tyvärr.




Ett par övriga individer som omnämns i dokumentet:
Lars Thomasson (stadsvaktmästare)
Nils Ekebom (timmerman)
J. Hultman (stadskassör)
EriK Holmgren (murargesäll)
Daniel Malmberg (timmerman)
Jonas Flisberg (vaktmästare)
Isak Ljungberg (kvartersmästare)
A. Norlig (skräddarmästare)
C. Hollström (sjömiliskommisarie)
Erik Söderberg (underskeppare)
Rubin (handelsman)
G. Westerdahl (amiralitetsauditör)
C. M. Brandt (målargesäll)
Petter Söderberg (mjölnaremästare)
Hans Cederberg (högbåtstimmerman)
Carl Hallgren (bokhållare)
Carl Gustaf Dalhelm (tullskrivaren)
Anders Borg (kontrollör)
P. H. Wernlander (handelsman)
Maria Christina Apelgren (hustru)
Fr. Löfberg (underofficer)

2022-01-17, 15:17
Svar #8

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Så har till slut två tunga bitar av pusslet fallit på plats!

Vid en sökning i AD's uppdaterade register BiS 1800-1947 fann jag äntligen vart Peter/Per Christian och Eva befunnit sig innan de kom till Karlskrona samt även var - och när - de gifte sig. I det uppdaterade registret fick jag nämligen en träff i Lenhovda församling där man finner paret tillsammans med sitt första barn (Johanna Maria, som avlider endast 17 dagar gammalt).

Källor:
Lenhovda (G) AI:5 (1792-1806) Bild 136 / sid 257 (AID: v38250.b136.s257, NAD: SE/VALA/00218)
Lenhovda (G) CI:2 (1740-1838) Bild 110 / sid 213 (AID: v39075.b110.s213, NAD: SE/VALA/00218)
Lenhovda (G) CI:1 (1689-1736) Bild 95 / sid 183 (AID: v39040.b95.s183, NAD: SE/VALA/00218)


Som synes i denna husförhörslängd kom de från Fliseryd och flyttar ut till Karlskrona 1796. Det är även i Fliseryd jag ÄNTLIGEN fann giftermålet som gäckat mig så länge.

Källa: Fliseryd (H) C:3 (1786-1830) Bild 224 / sid 433 (AID: v38466.b224.s433, NAD: SE/VALA/00080)


Han tycks här arbetat som betjänt (eller "kammartjänare") hos Johan Nordenankar som där instiftat fideikommisset Fliseryd. Tyvärr är husförhörslängderna fattiga på information både i Lenhovda och i Fliseryd, men en stor bit av pusslet är det ändå!

Källa: Fliseryd (H) AI:1 (1784-1795) Bild 108 / sid 171 (AID: v22007.b108.s171, NAD: SE/VALA/00080)


Men med tanke på att Lenhovda mycket riktigt ligger i Uppvidinge härad, och att han alltså faktiskt bott där i cirka ett år, så känns det troligt att domboksprotokollen faktiskt talar om just denna person. Även intressant att första dottern döps till Johanna Maria, exakt det namn som Petter Christian Hammerin född i Barnhusförsamligens mor hade. Får se om det går att finna några mer ledtrådar men riktigt kul att det börjar falla på plats!
:)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna