ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mord i Yttre Näs?  (läst 515 gånger)

2018-04-19, 21:29
läst 515 gånger

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 09:37
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
I Seglora sockens historia finns en uppteckning av Hugo Johansson som handlar om Nils Andersson född 1807 på Yttre Näs i Seglora. Här nämns en historia (sid 106)om att Nils fars farbror under 1700-talet skulle ha blivit mördad av några tjuvskyttar och sedemera blivit begravd på ett näs i sjön.
Nils farfar Nils Persson, född 1741 på Yttre Näs och en anfader till mig, hade vad jag kunnat se två bröder - Erik född 1738 och Anders född 1752. Det borde alltså vara någon av dessa, men bägge dog enligt kyrkoböckerna av bröstsjuka, 1808-05-08 respektive 1810-05-22.

Under förutsättning av att historien är sann kan man undra hur detta hänger ihop?
- Någon förväxling av person kan ha skett av Hugo Johansson eller hans sagesman
- Det kan finnas någon ytterligare bror som jag missat (måste kolla detta mer...)
- Prästen ville, som det antyds i berättelsen, dölja att det var ett mord och därför skrev man bröstsjuka i kyrkoboken

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna