ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Någon med namnet Steen/Sten i närheten av Kalmar  (läst 1414 gånger)

2018-04-20, 10:47
läst 1414 gånger

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Godmorgon alla!

Jag tragglar vidare i följetongen att försöka hitta Karl Johan Lagerqvists bakgrund, och jag riktar nu in mej på det namn jag har på hans mor, Maria Steen.
Karl Johan föddes 1781 i Kalmar stadsförsamling som son till skomakare/krögare Anders [Jonsson] Melin i Skälby Ladugård. Anders har visat sig komma från Frödinge, så den delen är avklarad. Nu är det hans hustru jag söker.

Paret finns inte gifta i i någon av de socknar jag letat i omkring år 1778-79. De syns första gången i Skälby Ladugård i mtl 1779 som man och hustru..

Anders Melin dör redan 1784 och lämnar endast en son efter sig, Karl Johan. Hustruns namn är fortfarande dolt. Min tanke är att hon gifter om sig med en Lagerqvist, eftersom det är namnet Karl Johan använder då han finns i Schleswig-Holstein 1803.

När Karl Johan gifter sig i Tönning 1813 står att modern var Maria Steen.

Så min fråga: någon som stött på någon familj vid namn Steen/Sten i krokarna, (ganska stor radie!), av Kalmar? Jag får kavla upp ärmarna och gå igenom de familjer som eventuellt finns.
Även folk med namnet Lagerqvist är naturligtvis av intresse!

Håller mina tummar!

 Monica

2018-04-22, 20:05
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil

Hej Monica!

Jag har gått igenom alla PLFskivorna för Kalmar län och Öland och namnet stavat på olika sätt finns inte med. Jag har också letat på Jönköpings läns skiva och det är samma där. Namnet förekommer inte. Troligt är att Maria Steen använt patronymikon vid vigseln och då blir det svårt! Speciellt om Anders vid vigseln står som Jonsson.

Birgitta B
Birgitta B

2018-04-22, 20:32
Svar #2

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Hej Birgitta!

Tusen tack för ditt svar-det var väl det jag var rädd för. Jag har också gått igenom alla tänkbara skivor och bouppteckningar, men har inte lyckats hitta något att nysta i. Känner mej lite desperat och behöver verkligen hjälp av någon som kanske har Stenar i sin familj eller har stött på något i någon bok.
Och som sagt-största problemet är att jag inte vet riktigt vad Marias namn var då det ju bara syns en gång vid sonens giftermål i Tyskland. Och som sagt kan de ju båda ha gått under patronymikon vid vigseln. Har faktiskt försökt söka fram och följa upp sådana vigslar också med Anders namn som Anders Jonsson och hennes som bara Maria... Nada.

Hälsningar
Monica

2018-04-22, 22:18
Svar #3

Utloggad Bo Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:54
    • Visa profil
Monica !

Det finns en vigsel 1778-11-16 i Eke socken som du borde kolla upp.

Uppgiften från KGFs databas.

Med vänlig hälsning
Bo

2018-04-22, 22:30
Svar #4

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil

Bo!


Fantastiskt bra! Visst har du träffat rätt!


Birgitta B
Birgitta B

2018-04-22, 22:57
Svar #5

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Bo du är min hjälte! Tusen, tusen tack! Jag förstår inte hur jag skulle ha kunnat hitta detta utan hjälp... Men visst är det rätt familj, även om hon inte kallas Sten!
Jag antar att man kan köpa denna databas någonstans? Måste kolla upp!
Än en gång: tusen, tusen tack för all hjälp!
Mvh
Monica

2018-04-22, 23:21
Svar #6

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Snälla Bo eller någon, varför är det så magert kyrkoarkiv i Eke? Hörde det till någon annan socken tidvis eller har det brunnit?

2018-04-22, 23:33
Svar #7

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil

Monica!

Eke upphörde som församling 1794 och tillhörde sedan Dädesjö.

Birgitta B
Birgitta B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna