ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Jonsson, koppling till Fagerhult?  (läst 798 gånger)

2018-04-22, 15:20
läst 798 gånger

Utloggad Joacim Johannesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 21:54
    • Visa profil
Försöker spåra (min ana) Olof Jonsson i Hästbergas anor.

Olof Jonsson föddes omkring 1680 – d. 1750 i Hästberga.

Gift 1713-06-07 med Kerstin Larsdotter.

Vid giftemålet bodde han i Bjärnhult, blivande hutrun i Hästberga.

De fick två barn:
Karin Olofsdotter  f. 1717-06-27 i Bjärnhult
Sven Olofsson f. 1720-02-13 i Bjärnhult

Det finns  kopplingar till Fagerhult (Göteryd sn) bland faddrarna till barnen:
Sven Olsson i Ekenäs (finns två, en av dem bodde i Fagerhult vid sitt giftemål),
Tÿa (?) i Fagerhult,
Lars [Olofsson] i Fagerhult,
Sven Månsson i Bårshult (ev den Sven Månsson (finns två i Bårshult) som är gift med Ingiärd Jonsdotter som bodde i Fagerhult vid sitt giftemål),
Elin i Ekenäs (gift med Sven Olsson i Ekenäs, nämnd ovan)
Gunnel [Jonsdotter eller Larsdotter] i Fagerhult.

Likaså är Olof Jonsson och Kerstin vid några tillfällen faddrar åt personer med Fagerhultskoppling.

Att det finns släktskap mellan Olof Jonsson ohh Kerstin Larsdotter och folket i Fagerhult sannolikt med tanke på traditionerna kring fadderskap. Men hur?

Jag har en teori om att Olof Jonsson kan vara son till Jon Olofsson (ca 1641-1731) i Fagerhult. Ingiärd Jonsdotter och Gunnel Jonsdotter skulle kunna vara systrar till Olof Jonsson. Jag saknar dock konkreta bevis, så än så länge är det bara spekulationer.

Någon som vet mer om Olof Jonsson ohh Kerstin Larsdotters bakgrund eller folket i Fagerhult?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna