ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eke socken-tolkningshjälp  (läst 1098 gånger)

2018-04-23, 12:40
läst 1098 gånger

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Hej alla!

Jag undrar var Jonas Andersson kan tänkas komma ifrån? Vad betyder "Sör:" längst till höger? Är det hänvisning till en gård i Eke eller till en annan socken?
Eke (G) AI:1 (1717-1769) Bild 96 / sid 167 (AID: v18412.b96.s167, NAD: SE/VALA/00070)

2018-04-23, 14:25
Svar #1

Utloggad Bo Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:54
    • Visa profil
Monica !

Tror att Sör står för födelsesocken, gissar på Söraby.

Se även Eke AI:2 sid 22, familjen finns nu i Skattegården, dock ingen dotter Maria men en dräng Anders Jönsson/Jonsson

Vad gör dig säker på att du är på rätt spår ?

Med vänlig hälsning/Bo

2018-04-23, 14:57
Svar #2

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Tack än en gång för ditt svar, Bo!

Jo, jag har försökt få en bild av familjen och har även jag noterat dem på sidan 22. Jag tycker det ser hoppfullt ut med en Anders Jonsson längst ner, då Jonas Anderssons barn alla kallades för Jonasdotter/son.

Vilket spår menar du om jag är säker på? Att det är rätt Anders och Maria som du fann åt mej är jag ju alldeles säker på. Om familjen Jonas Andersson och Maria Håkansdotter är rätt familj för Maria, är jag inte 100% säker på. Det är därför jag försöker samla in så mycket jag kan om dem.
Vet du något om dem?

Mvh
Monica



2018-04-23, 22:04
Svar #3

Utloggad Bo Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:54
    • Visa profil
Hej igen !

Jo visst kan du ha hittat rätt föräldrar till Maria, det är bara det att hon senare kallas Sten som förbryllar mig något.

Jonas Andersson verkar vara son i huset i Backegården men med styvfader.

Jag har ingen koppling alls till trakten med har fuskat mig fram med KGFs databas  ;D

Har även sökt i databasen efter en Jonas Sten som barnafader men utan någon träff.

Hälsningar/Bo

2018-04-24, 08:33
Svar #4

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Godmorgon!

Jo, namnet Sten är förvirrande. Men eftersom jag bara sett det skrivet en gång, då sonen gifter sig i Tyskland, så håller jag alla dörrar öppna. Tänk om det skulle vara så att spåret jag jobbat på i över ett år från Tyskland är fel...??? :O

Nåväl, även jag har nu beställt denna databas som ju kan vara bra att ha.

Tusen tack för hjälpen!

Mvh
Monica


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna