ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Peter Thorsell  (läst 1326 gånger)

2018-04-24, 18:20
läst 1326 gånger

Utloggad Göran Gebring

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-09-20, 20:43
    • Visa profil

Kan någon hjälpa mig att hitta Anders Peter Thorsell? Enligt Flottans arkiv, Rullor på Volontär-, Sjöartilleri- och Marinregementena samt Marinärkåren år 1805 bild 250 skulle han vara född i Kalmar län. Upptagen i tjänst 1793 och då vara 17 år. Vara 29 år 1805 och hava 12 tjänsteår. Allt detta leder till en beräknad födelse år 1776. Tjänstgjorde och dog i Karlskrona.
Troligen hette varken han eller hans föräldrar ursprungligen Thorsell Utan blev given detta namn vid enrolleringen till flottan. Eftersom han var 17 år när tjänstgöringen började är det troligt att han ej heller hade något patronymikon utan direkt lämnade sina föräldrar.
Tacksam för all hjälp,
Göran Gebring
 

2018-05-09, 17:05
Svar #1

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,
Någon Anders Peter har jag inte hittat, men det finns en släkt som heter Thorsell/Torsell/Torssel i Vissefjärda på 1700- och 1800-talet, i Bockabo, Smedjemåla och Udden, bl a hittar jag en regementsskrivare, en mönsterskrivare och en löjtnant. Med tanke på närheten till Karlskrona kanske din Anders Peter har en koppling till dessa?

Jag hittade också just denna länk: http://www.mattiasloman.se/forskning/index.php?title=Thorsell
(håller själv på att leta efter en Helena Thorsell från Bockabo i Vissefjärda just nu)

2018-05-10, 05:10
Svar #2

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Hej!
Jag har två förslag att leta på.
Ander Peter född 177502 i Mönsterås. Hans föräldrar var Nils Brun Handelsman och Madam Brita Lund.
Mönsterås är svårt för under den tiden är det ont om kyrkoböcker, men sjömanshuset i Kalmar kanske?


17790512 Anders Peter fader Abraham Jungdal Ryttare, från Källehorfva i Vena. Försvann tidigt från kyrkoboken men inte hittad död.

2018-05-27, 10:44
Svar #3

Utloggad Göran Gebring

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-09-20, 20:43
    • Visa profil
Tack så mycket för alla tips. P.g.a. utlandsvistelse blir tacket något senkommet. Kanske blir min fråga något som aldrig kommer att bli utrett. Tråkigt att man i de militära rullorna inte angav i vilken socken han var född. Det hade underlättat betydligt. Anders Peter Thorsell var min mormors farmors morfar. Han avled i den militära arresten den 29 December 1809. Kanske blev Julfirandet lite för blött?

2018-05-27, 12:36
Svar #4

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
En sak som försvårar är att det inte så sällan står helt fel födelseår i de militära källorna. Han kan alltså vara född flera år tidigare eller något senare. Jag har gjort en sökning i PLF:s cd 3 och fått några intressanta träffar. Just namnet Anders Peter verkar ovanligt, så om du är säker på att han verkligen hette så och inte Per Anders så finns följande personer att kolla upp:

1777-12-07 Anders Peter i Kalmar stadsförsamling, far Michael Läckander, Matros
1776-12-11 Anders Peter i Kalmar stadsförsamling, far skomakaren Peter Renström
1775-06-05 Anders Peter i Kalmar stadsförsamling, far krukmakarlärlingen Johan Haglund och mor fästekvinnan Christina Schössler
1774-10-23 Ander Peter i Kalmar Slottsförsamling, far Bengt Lundal, Gesäll
1773-01-21 Anders Peter Kalmar stadsförsamling, far Anders Krasslund matros, mor Maja Swanfeldt, fästekvinna.

Vet du när och var han gifter sig samt vad hans fru hette ? De uppgifterna kan underlätta eventuella framtida sökningar.

VH Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna