ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länsman Hammargren ev. i Torsåker (Y)  (läst 683 gånger)

2018-05-04, 13:38
läst 683 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har tagit itu med ett gammalt album igen, som finns i Rötters Porträttfynd. Personen jag är intresserad av är Katarina Erika Wikman född 15/9 1851 i Torsåker, Ångermanland.


Hon var dotter till Märta Kristina Wikman född 1818. (sidan 41, Hola, Torsåker, 1844-1856, AI:7)


Märta Stina föder 6 oäkta barn och dör 1894.


Katarina Erika Wikman gifter sig 1876 med änklingen smeden Per Olof Sverin född 1845, Härnösand. (sidan 141, Gådeå, Säbrå, 1875-1884)


Paret som är barnlösa döms 1897 för sedlighetsbrott, för koppleri och hållande av hus  där otukt har bedrivits, till ett års fängelse. (husförhörsboken sidan 136, Bye, Hässjö 1891-1901, AI:10a.)


Jag läser vad fängelsepastorn vid Fångvårdsanstalten i Härnösand har skrivit om Katarina Erika (sidan 20 No 69 och 70, DIIIa:3a). Hon anger att modern var Märta Kristina Wikman, som dog 1894. Sedan kommer det intressanta att fadern var länsman Hammargren, död för många år sedan!


Vem var denna länsman Hammargren? Jag har gått igenom Torsåkers husförhörsbok 1844-1856 och inte funnit någon länsman Hammargren eller någon annan länsman. Kan hon ha hittat på detta eller bodde han i någon annan socken? Någon som stött på en länsman Hammargren?


Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna