ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sandgårde, Sanda - Henrik Persson och sönerna Nils och Jakob (till Rågåkra) mm  (läst 865 gånger)

2018-05-12, 18:02
läst 865 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Hej!


Nyligen så upptäckte jag [till min förvåning; trodde inte jag skulle komma någon vart på den grenen] att min ana Jakob Henriksson [Jacob Hindricksson ed] i Rågåkra i Hejde, som var gift med Elsa Olofsdotter från Möllner i Väte, själv med största sannolikhet har sitt ursprung i Sandgårde, Sanda*. Som syns nedan står endast helt i klartext att han är broder till Nils Henriksson, men kombinerat med mantalslängder 1697 [se SVAR:A0007644_00017], där Nils och hans broder Jakob noteras på gården [nämns också en syster Magdlena] med föräldrarna skyldiga betala mantal, samt 1698 [se SVAR:A0007645_00086] där i stället fadern Hindrich Pärsson noteras och sönerna endast som en siffra i kolumnerna, verkar det inte finnas något rimligt tvivel om att de bägge är söner till Henrik Persson.


Det är ungefär dit jag kommit. Så jag tänkte fråga om det är någon som möjligen forskat på denna gård tidigare och därför redan vet något om då framförallt Jakobs syskongeneration och tidigare generationer på Sandgårde och deras släktkopplingar. Jag kommer med största sannolikhet dyka in i detta ganska snart, men är tacksam för att all initial information som kan tänkas finnas!


* Uppgiften [som troligen också finns i domböcker från perioden, men de verkar inte tillgängliga på nätet åtminstone] kommer från:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen HäradsrättersSmåprotokoll:11 (1718-1718) Bild 8790 / sid 870 (AID: v834965.b8790.s870, NAD: SE/RA/420422)
Avser Gotlands södra häradsrätt, 1718-10-16 Par 9.
[Stavning ej bevarad:] På halva skattehemmanet Sandgårde i Sanda, var på Nils Henrikssons [Nils Hindricksson] ibidem Broder, Jakob Henriksson [Jacob Hindricksson] Rågåkra, och svågrarna, Lars Persson Mölner och Botel Persson [Pedersson] Eskes, den 17 September 1712, givit honom avkall samt trenne Laga Ting, nämligen 10 oktober 1716, 20 februari och 7 Maj 1717, för honom uppbjudet blivit och hitintills oklandrat stått, beviljades nu, efter begäran, Nils Henriksson Tingssköte och fasta.


/Stefan Gelow

2018-05-13, 04:14
Svar #1

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Är månne Lars Henriksson död 1746-02-18 i Sandgårde 82 år ännu en broder ?


/Olle Ö

2018-05-16, 12:01
Svar #2

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil


Det verkar ju nära till hands onekligen, men såvitt jag kunnat erfara är det nog faktiskt inte så (även om det inte går att vara helt säker). Det finns två småprotokoll [se nedan] som gör ganska klart att Lars Henriksson under flera år varit måg på den andra gårdshalvan, där Per Persson står för mantalet under 1690-talet. Uppenbarligen är han gift med dennes syster Maria. Även om det inte explicit omöjliggör att han kommer från gården så finns det egentligen ingenting i de uppgifter som verkar finnas som antyder det, och namnet Henrik verkar inte tillräckligt ovanligt under den här perioden för att det inte kan vara fullt möjligt att det är en slump att han har den patronymikonen.


Jag har inte lyckats lista ut riktigt Henrik Persson eller Per Perssons ursprung och kopplingar i gården, men det verkar vara en Rasmus Henriksson på gården 1653. Det verkar väl inte så långsökt att tro att Catharina Rasmusdotter nedan är en dotter till denna.


***


Svea Hovrätt - Advokatfiskalen HäradsrättersSmåprotokoll:5 (1711-1712) Bild 7520 / sid 1487 (AID: v834964.b7520.s1487)
Avser Gotlands södra härad 1711-05-10 Par 9:
Uppvistes en 4 feb. 1703 utgiven dispositionsskrift, förmedelst vilken hustru Catharina Rasmusdotter med dess sons, Peder Pederssons Sandgårdes i Sanda samtycke och under trovärdiga mäns vittnesbörd testamenterar och upplåter sin måg, Lars Hindrichsson en fjärdepart av bemte Sandgårde, därtill hon säger sig vara förorsakad såväl av en moderlig omsorg för en god endräktighet stiftande sina barn emellan, som till ett vedergällanden trogen tjänst hennes dotter, Lars Hindrickssons nuvarande hustru, henne flera åren bortåt, utan viss lön, gjort haver, jämväl ock till att därigenom förse sig i framtiden om skötsel och uppehälles åtnjutande uti sin ålderdom hos bemte sin måg Lars, under vilken hon sig fläckföra tänker; och som denna fjärdepart för Lars 3 gånger och sist den 16 febr. 1704 lagbunden varit, jämväl ock honom därå den 16 Maj 1705 av denna Rätten redan laga fasta beviljad är, ty blev ock honom nu densamma efter begäran in forma extraderad.


***


Svea Hovrätt - Advokatfiskalen HäradsrättersSmåprotokoll:5 (1711-1712) Bild 16190 / sid 3211 (AID: v834964.b16190.s3211)
Avser Gotlands södra härad 1712-02-26 Par 31:
Sammaledes upplästes under goda mäns vittnesbörd man och hustru, Lars Hindricksson och Maria Persdotter Sandagårde emellan den 30 sistl. Maj upprättat Testamentum reprocum, som in quantum juris konfirmerat blev; vederbörande dock obetagit, efter kontrahenternas död, som Kungl. testamentsordningen innehåller, därpå att få tala.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna